ACT4life introductiedag

De ACT4life introductiedag biedt een eerste kennismaking met de theorie, filosofie en werkbare kernprocessen van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en met de manier waarop deze binnen het ACT4life-model zijn vertaald in zowel spreek- als beeldtaal.

Je leert hoe je met het model naar gedrag kijkt, hoe het als procesdiagnostisch instrument wordt ingezet en hoe het direct een brug slaat naar passende interventies in de begeleiding of behandeling van cliënten of leerlingen en hun systeem. Daarmee is ACT4life uniek: het verbindt procesdiagnostiek en interventie op een toegankelijke, visuele en praktisch toepasbare manier.

Leerdoelen 

Na afloop van deze introductiedag kun je in beginsel:

  • Reflecteren op de eigen professionele houding en mogelijke toepassingsgebieden in de eigen praktijk.
  • Beschrijven van de kernbegrippen uit procesgebaseerde ACT (functioneel contextualisme, RFT, psychologische flexibiliteit en de zes veranderstrategieën).
  • Uitleggen wat het ACT4life-model inhoudt en welke meerwaarde het biedt binnen gedragsdiagnostiek en/of interventies.
  • Herkennen van gedragsdynamiek en de vier veranderfases (rotonde, halte, oog in oog met gedoe, hartenpad) bij casuïstiek.
  • Benoemen welke ACT-strategieën en symboolfiguren passend kunnen zijn in verschillende veranderfases.
  • Ervaren en oefenen met enkele basiswerkvormen uit het ACT4life-model, ter eerste verkenning van praktische toepasbaarheid.

Verplichte literatuur

(LET OP! Onderstaande geldt voor deelname na 1 april 2026)
Van de deelnemer wordt verwacht dat ze voor aanvang van de ACT4life introductiedag het volgende boek hebben gelezen:

  • Samsen, G.M. (2025). ACT bij kinderen, jongeren en volwassenen. Procesdiagnostiek en behandeling met het ACT4life-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. (ca. 300 pagina’s)

Waarbij van de deelnemer wordt verwacht dat zij voor aanvang van de introductiedag deel I en II van dit boek hebben gelezen (ca. 195 pagina’s) en geadviseerd wordt, dat zij na afloop van de training deel III lezen.

Voor wie?

Programma:

Kosten

Bewijs van deelname

Accreditatie

Wil je met het volgen van deze workshop accreditatiepunten ontvangen?

Dan dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (= 100%).

Bij de volgende beroepsverenigingen is accreditatie aangevraagd danwel toegekend:

NVO herregistratie tot basis-orthopedagoog en Orthopedagoog-Generalist, NIP herregistratie tot NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog6 punten (geldig tot 9-10-2028)
NIP registratie tot NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog of NVO registratie tot Orthopedagoog Generalist Behandeling – 1 punt (geldig tot 9-10-2028)
Diagnostiek – 1 punt (geldig tot 9-10-2028)
Overige taken – 1 punt (geldig tot 9-10-2028)
LV POH-GGZ – Nascholing praktijkondersteuners 6 punten (geldig tot 09-10-2026)
Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt)6 punten (geldig tot 09-10-2028)
Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) 6 punten (geldig tot 9-10-2028)
Kwaliteitsregister Vaktherapie10 punten (geldig tot 09-10-2026)
Registerplein25,5 punten (geldig tot 09-10-2028)
10 weken voor het aflopen van de accreditatie, wordt een nieuwe aanvraag gedaan.

In-company

Agenda

Inschrijven