
Een vreemde eend in de bijt onder de bijscholingen, want het staat er toch echt: basistraining.
Hoe dat zit? Deze 3-daagse training is een bijscholing specifiek bedoeld voor supervisoren. Voor diegenen die anderen begeleiden tijdens het uitvoeren van therapeutische processen.
Het ACT4life-model is bij uitstek geschikt om deze processen in kaart te brengen, tegenoverdracht te leren herkennen en samen met je supervisant te ontdekken welke therapeutische houding het meest geschikt is om in beweging te kunnen komen. ACT leent zich als methodiek goed om je eigen interventies technisch uit te voeren.
Voor wie?
Ben je supervisor? Begeleid jij therapeuten tijdens het uitvoeren van therapeutische processen? Wil je een methodisch kader waarmee je samen met je supervisant kunt onderzoeken welke factoren er een rol spelen bij zowel de cliënt van de supervisant, als de supervisant zelf? Zoek je een instrument om interventies tijdens het traject te kunnen ontwerpen en een methodiek om deze interventies technisch uit te voeren? Het ACT4life-model biedt je dit allemaal.
De 3-daagse training “ACT4life in supervisie”is op WO+ niveau.
Een vooropleiding als orthopedagoog-generalist / GZ-psycholoog en een vooropleiding gericht op supervisie is verplicht. Daarnaast is het noodzakelijk dat er reeds ervaring is opgedaan met supervisie geven. Ook tijdens dit traject is het geven van supervisie een eis.
In deze training leer je de basisbeginselen van Acceptance & Commitment Therapy en de toepassing ervan binnen supervisie. Een basis- of vooropleiding rond ACT is dus niet nodig.
Wel kan de training meer verdieping en handvatten bieden in supervisietrajecten bovenop een basisopleiding ACT. In de supervisorentraining verdiep je je ook meer in onderwerpen als creatieve hopeloosheid, je houding als supervisor (overdracht / tegenoverdracht) en de procesmatige benadering binnen supervisie.
Inhoud van de training
Als deelnemer word je drie dagen lang getrakteerd op de rijke ervaring van Nanouk van Tol en haar zeer eigen en enthousiasmerende manier van doceren. Zij werkt al meer dan 20 jaar als orthopedagoog-generalist in verschillende settings en heeft zeer ruime ervaring als supervisor en docent. Ze is BIG-geregistreerd (39926909431) en lid van de NVO, waar ze ook geregistreerd is als supervisor.
In de opleiding leer je de basisbeginselen van de theoretische achtergrond van ACT, hoe en waarom het plek heeft binnen de Cognitieve Gedragstherapeutische methodieken en de praktische toepassing ervan binnen supervisie. Er is uitgebreide aandacht voor de eigen processen van de supervisor in relatie tot de supervisant.
Het ACT4life model is toepasbaar voor iedereen die supervisie geeft, maar past met enige aanpassing in vooral de eigen houding en taalgebruik, ook prima in de behandeling/begeleiding van kinderen, jeugdigen en volwassenen. Dit maakt dat het volgen van de training ook een mooie start is in het therapeutisch werken met ACT.
ACT is Engels voor ‘doen’. In de opleiding draait alles om ervarend en spelend leren. Je leert de methodiek door direct na de eerste trainingsdag in eigen supervisietrajecten ermee aan de slag te gaan en casuïstiek in te brengen tijdens de andere trainingsdagen.
Daarnaast bieden we je alle mogelijkheid en nodigen we actief uit om ACT ook in je eigen handelen te leren toepassen en de kernprocessen bij jezelf te leren herkennen. Wanneer je actief deelneemt aan de opleiding door het doen van opdrachten tussen de opleidingsdagen, door uit te wisselen wat je eerste ervaringen zijn in het uitvoeren van het geleerde en door samen te oefenen, leer je vaak het meest. Veel deelnemers vertellen achteraf dat ze niet enkel op professioneel vlak geleerd hebben, maar zich ook op persoonlijk vlak ontwikkeld hebben.
Na afloop heeft de supervisor:
- Basiskennis van ACT waaronder de 6 kernprocessen die gezamenlijk bijdragen aan psychologische flexibiliteit (acceptatie, defusie, mindfulness, zelf-als-context, waarden en toegewijde actie) en hoe deze sterk verbonden met elkaar samenwerken
- Kennis van het ACT4lifemodel en hoe de structuur daarvan door te voeren naar kennismaking, het supervisieplan en het supervisietraject.
- Praktische ervaring met het toepassen van ervaringsgerichte oefeningen en gesprekstechnieken die leiden tot het vergroten dan wel versterken van vaardigheden die een rol spelen bij de ACT kernprocessen van de supervisant
- Persoonlijk ervaring in het herkennen van de 6 kernprocessen en bijbehorende ACT4lifevaardigheden bij zichzelf en heeft ervaringsgerichte oefeningen op zichzelf toegepast.
ALGEMEEN LEERDOEL
Het in beginsel kunnen toepassen van Acceptance and Commitment Therapy bij supervisanten gebruikmakend van de methodiek ACT4life in zowel individuele als groepsgewijze supervisie.
SUBDOEL THEORIE
Basiskennis en -toepassing van de theoretische achtergrond van Acceptance and Commitment Therapy (zes veranderstrategieën, psychologische flexibiliteit als doel, Relational Frame Theory, Creatieve Hulpeloosheid)
SUBDOELEN SUPERVISIETRAJECT
- Samen met de supervisant een analyse kunnen maken van het gedrag van de supervisant en de rol van context (systeem) hierin mee kunnen nemen.
- Gesprekstechnieken inzetten tbv achterhalen van de interne en externe factoren die meespelen in totstandkoming en instandhouding van niet-werkende gedragspatronen en de mate waarop de supervisant ACT4life vaardigheden al toepast.
- Reflectie aan de hand van het ACT4life modelKunnen opstellen van casusconceptualisatie aan de hand van ACT4life model.Kunnen herkennen van voor de supervisant passende leer- en gedragsdoelenVerschillende ervaringsgerichte oefeningen kennen en kunnen uitvoeren en inzetten van ACT4life model tijdens de supervisie.
- Een bij een supervisor passende grondhouding kennen en voldoende kunnen uitdragen.
DAG 1
Dag 1 start met een introductie en de uitleg van het programma en de eindtoets, waarna uitgebreid aandacht is voor de kennismaking met elkaar en de eigen waarden aan de hand van een presentatie en plenaire oefening. Na de pauze wordt gestart met een theoretische introductie op ACT en het ACT4life model aan de hand van een presentatie met demonstratie, waarna het ACT4life model in de vorm van het eiland met een plenaire oefening ingezet wordt als kennismakingsmiddel voor de supervisie. Er is vervolgens een theoretische inleiding over de onderliggende Relational Frame Theory, waarna op dag 1 de metaforen Hart (wat zijn de waarden van de supervisant), Boom (wat is er in het hier en nu) en Uil (welke gedachtes en gevoelens heeft de supervisant en hoe zijn deze over het leven van de supervisant heen ontstaan) uit het ACT4life model verder verkend worden aan de hand van theoretische kennisoverdracht en ervaringsoefeningen. Bij alle oefeningen die gedurende deze (en de volgende) dagen gedaan worden, wordt continue onderzocht op welke manier deze een rol kunnen spelen binnen een supervisietraject. Bij welke leervragen sluiten ze aan? De dag eindigt met thuiswerk, waarbij het de bedoeling is dat de supervisoren direct met hun supervisanten gaan oefenen met de werkvormen.
DAG 2
Dag 2 start met een terugblik op de ervaringen die opgedaan zijn in het oefenen, waarbij gereflecteerd wordt op de interne processen van de supervisoren en de praktische ervaringen in de toepassing van ACT4life binnen supervisie. Vervolgens wordt aan de hand van een combinatie van theoretische presentaties en ervaringsoefeningen ingegaan op de creatieve hopeloosheid (waaronder het oefenen met ruimte geven aan dat wat de supervisanten meedragen zonder hier een quick-fix voor te bieden), de olifant (waaronder bereidheidsoefeningen), de kat (zowel gericht op het aan durven gaan van experimenten als zelfcompassie) en de zelf-als-context. Er is op deze dag uitgebreid te tijd om stil te staan bij de ontwikkelingsgeschiedenis van de supervisant, hoe dit hem / haar gevormd heeft en hoe dit vervolgens van invloed is op het dagelijks werk van de supervisant. Aan het eind van deze dag heeft de supervisor zicht op alle theoretische aspecten van ACT en de metaforen van het ACT4life-model en is de basis dus volledig gelegd. Ook aan het einde van dag 2 wordt thuiswerk meegegeven met zowel een theoretisch als praktisch oefenaspect.
DAG 3
Op deze laatste dag staat het werken met ACT4life binnen de supervisie centraal. Er wordt gestart met het ervaren van het totale model binnen de supervisie. Hoe kan de supervisor aan de hand van dit model procesdiagnostisch uitzoeken samen met de supervisant aan welke vaardigheden de supervisant wil werken. Hoe kunnen leer- en gedragsdoelen geformuleerd worden? Hoe bedenk je als supervisor passende oefeningen bij deze vaardigheden? En hoe houd je gaandeweg dit proces zicht op de eigen processen van de supervisor in relatie tot die van de supervisant? Er wordt stilgestaan bij de grondhouding die past bij een supervisor vanuit het ACT4life model. De dag wordt afgesloten met uitleg over de eindopdracht.
ACT4life in supervisie
Bij het ontwikkelen van de training voor supervisoren op basis van het ACT4life-model zijn drie uitgangpunten gebruikt:
- Supervisie is hierbij in de basis een procesgebaseerde vorm van leren, waarbij de leervraag van de supervisant continue centraal staat. ACT4life is een procesgebaseerd model
- In veel supervisietrajecten speelt de persoonlijke ontwikkeling in relatie tot het werk een rol. De eigen processen leren kennen (zowel van de supervisor als van de supervisant) is noodzakelijk voor een goed supervisietraject.
- Een opgeleid supervisor heeft de beschikking over verschillende methodieken voor het inhoudelijk vormgeven van de supervisiesessies.
Een in ACT4life geschoold supervisor kan hierbij gebruik maken van het ACT4life-model, wat als volgt werkt:
- Het model helpt de supervisor en de supervisant bij het analyseren van de verschillende functies, processen en andere factoren die in en rondom de supervisant spelen,
- Het model helpt de supervisor en supervisant bij het onderzoeken welke ACT-vaardigheden de supervisant zou kunnen versterken tijdens het supervisietraject.
Hierdoor geeft het model de supervisor en supervisant een verklaringsmodel voor de totstandkoming en instandhouding van niet werkende gedragspatronen binnen het werk en helpt het bij het opstellen van leerdoelen en het maken leerstappen.
Vervolgens kan de supervisor door gebruik te maken van het model vorm geven aan de supervisiesessie met terugkerende elementen als het eiland en het kruispunt en biedt het de supervisant reflectiemogelijkheid om te leren in relatie tot hun dagelijks werkend leven.
ACT4life leert supervisanten daarmee zichzelf en hun eigen patronen te herkennen, hun hart te volgen en de hindernissen die ze daarbij tegenkomen, zoals verlies, falen, afwijzing of ongeluk te nemen zoals ze zijn. Met het gebruik van ACT4life werk je aan verschillende vaardigheden zoals het innemen van een ander perspectief, het omgaan met hindernissen of tegenslagen, het verdragen van moeilijke gevoelens en gedachten in moeilijke werkgerelateerde situaties, het herkennen van dat wat jij belangrijk vindt in je werk en leven en er naar handelen, maar bovenal: zelf-compassie. Je mag er zijn. Wat je ook denkt, voelt of doet, je bent al helemaal goed.
Kosten
De kosten voor de 3-daagse basistraining ‘ACT4life in supervisie’ bedragen:
€ 825,00*
*geldend tot 01-04-2026.
- trainingskosten zijn wegens CRKBO registratie vrijgesteld van BTW
- opleider: Nanouk van Tol, ACT4kids en ACT4life gecertificeerd trainer, NVO orthopedagoog-generalist, NVO supervisor.
- deelname van minimaal 8 en maximaal 12 personen
- contacturen training zonder pauzes: 6 per dag (met pauzes: 7 uur)
- accreditatie voor NVO/NIP supervisorenregister wordt aangevraagd
- LET OP: de kosten zijn exclusief verplichte literatuur (“Samsen, G.M., & De Heus, J.L. (2017). Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren” en “Pluijm, van der, S., & Thiadens, J. (2021). Coachen 3.0. Deel 3. Acceptatie en Commitment. Positief, effectief coachen anno nu“). Deze dien je zelf aan te schaffen.
- inclusief een zeer uitgebreid trainingspakket t.w.v. € 45,00 met daarin onder andere een goed verzorgd werkboek, materiaal dat tijdens de training en in supervisie ingezet kan worden en blijvende toegang tot de ACTbox (met werkbladen, artikelen, filmpjes, illustraties, protocollen etc.)
- inclusief lunch, koffie/thee, fris/water, lekkers
- op alle diensten die ACT4life aanbiedt, zijn de Algemene voorwaarden van toepassing zoals gepubliceerd op deze website.
Certificering
Na een 3-daagse training onderscheid je jezelf in het werken met het ACT4life-model van andere supervisoren.
Je ontving een training uit eerste hand: door ACT4life zelf ontworpen, altijd up to date met de meest recente ontwikkelingen en kennis rondom behandeling, begeleiding, ACT en – natuurlijk – het ACT4life-model. De kwaliteit van de training wordt bewaakt door continue evaluatie door deelnemers zelf. En de kwaliteit wordt geborgen doordat de docent zelf zeer ervaren is in het gebied van behandeling en/of begeleiding en supervisie, een in-huis training heeft gevolgd, jaarlijks wordt bijgeschoold en zelf wordt begeleid in het docentenvak tijdens intervisies en supervisies.
Om dat onderscheid naar je werkgever en supervisanten duidelijk te kunnen maken, mag je na het volgen van de 3-daagse training ‘ACT4life in supervisie’ gebruik maken van het ACT4life keurmerk.

Om in aanmerking te komen voor de ACT4life certificering dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (3 dagen). Mocht je door onvoorziene omstandigheden één halve dag afwezig zijn, dan is het vaak mogelijk om in goed overleg met de andere deelnemers de plenaire gedeeltes via opname terug te kijken. Je krijgt in ieder geval een vervangende opdracht.
Accreditatie
Wil je met het volgen van deze training accreditatiepunten voor NIP/NVO, het supervisor OG verlengingsdossier en/of SKJ ontvangen?
Dan dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (minimaal 90%, voor SKJ geldt: 100%) en maak je een eindtoets. Dit is een casusconceptualisatie van een eigen ingebrachte casus.
Een casusconceptualisatie helpt je in je diagnostiek, het ontwerpen van interventies en de uitvoering daarvan. Het is bedoeld als werkdocument om te kunnen ontdekken wat jouw supervisant nodig heeft en hoe daarbij aan te kunnen sluiten.
De casusconceptualisatie is volledig op basis van het ACT4life-model en dus ga je tijdens de training vanaf het eerst moment eigenlijk al met de eindtoets aan de slag. Op de laatste trainingsdag werk je jouw casus nog eens helemaal uit en is er alle ruimte voor het stellen van vragen of krijgen van begeleiding hierin. Sommige deelnemers leveren de eindtoets daarna direct in. De meeste deelnemers hebben na de training tussen de 3 en 6 uur nodig.
Je levert deze eindtoets uitgetypt en via de mail in binnen 4 weken na de laatste trainingsdag. De docent voorziet je eindtoets vervolgens van beknopte feedback. Daarna ontvang je per mail een certificaat dat recht geeft op accreditatiepunten.
De volgende accreditatie is toegekend, in aanvraag of wordt aangevraagd:
Voor de herregistratie tot basis-orthopedagoog, K&J psycholoog of tot Orthopedagoog Generalist:
- 18 punten
geldig tot 11-02-2028
Voor de herregistratie tot Supervisor Orthopedagoog-Generalist:
- 18 punten
geldig tot 11-02-2028
Voor de registratie tot NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog en NVO Orthopedagoog Generalist:
– Behandeling: 6 punten
– Diagnostiek: 6 punten
– Extra Literatuurstudie: 18 punten
geldig tot 11-02-2028
Voor de (her)opname in het SKJ register:
- 18 punten
geldig tot 11-02-2028
Agenda
Den Dolder
Den Dolder
Wil je graag deelnemen, maar staat jouw locatie hier niet bij of passen de data niet in jouw agenda? Meld je aan om op de interesselijst geplaatst te worden en ontvang een seintje wanneer we een nieuwe training plannen:
Inschrijven
Om je in te schrijven voor de 3-daagse basistraining ‘ACT4life in supervisie’, klik hier:
Ga naar het inschrijfformulier