
Ben jij:
regie-behandelaar, basis-orthopedagoog of psycholoog, orthopedagoog-generalist, GZ-psycholoog, psychiater, kinder- en jeugdpsycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut, verpleegkundig specialist enzovoort. Dan past deze variant wellicht het best bij jou.
Let op de website in de agenda op de toevoeging “Variant A”.
Als behandelaar in de GGZ ben je gewend om vanuit een theoretisch kader en helikopterperspectief te werken. Je werkt uitsluitend met mensen die klachten ervaren in gedrag of psychosociaal gebied. Je doet aan psychodiagnostiek waarbij je uitvoerig kijkt naar de samenhang tussen verschillende historische en biopsychosociale factoren die leiden tot problematiek.
Op basis van dit onderzoek ontwikkel je een behandelstrategie waarbij je ver over de tijd heen kijkt: wanneer we eerst hier aan werken, dan zou het kunnen dat de cliënt daarna die stap zou kunnen zetten om vervolgens de volgende stap te kunnen maken in de richting van zijn hartenpad. Het is je taak om met andere hulp- en zorgverleners mee te kijken naar de herkomst van gedrag en welke overkoepelende interventies het meest geschikt zouden zijn. In sommige situaties voer je ook zelf de behandelstrategie uit.
In je behandeling ben je gewend om samen met je cliënt (en eventueel het systeem) te onderzoeken wat aan de klachten ten grondslag ligt, je cliënt inzicht te helpen geven in de oorzaak van het eigen handelen en je cliënt bij te staan in het versterken van werkende emotieregulatie en andere passende psychosociale en gedragsstrategieën.
Leerdoelen
Algemeen leerdoel
- Het in beginsel kunnen toepassen van de methodiek Acceptance and Commitment Therapy gebruikmakend van het ACT4life-model in zowel individuele als groepsgerichte begeleiding of behandeling.
Subdoelen theorie
- Basiskennis van de theoretische achtergrond van Acceptance and Commitment Therapy.
- ACT en het ACT4life-model kunnen plaatsen in de historische context van de gedragswetenschap.
- Het ACT4life-model theoretisch kunnen plaatsen ten opzichte van andere behandelmethodieken.
Subdoelen diagnostiek
- Een uitgebreide functionele analyse van gedrag maken en de rol van context (systeem) hierin mee kunnen nemen.
- Onderzoeken welke factoren meespelen in de totstandkoming en instandhouding van niet-werkende gedragspatronen.
- Onderzoeken in welke mate je cliënt ACT veranderstrategieën al toepast en welke je zou kunnen helpen inzetten op een voor de cliënt werkende manier.
- Onderzoeken in welke fase van het veranderproces je cliënt zich bevindt en wat daar de reden/functie van is.
- Een assessment uitvoeren voor het maken van een gedrags- en ACT vaardigheidsanalyse
- Door middel van verbale- en non-verbale technieken en het ACT4life-model onderzoeken welke processen er in het moment een rol spelen bij gedrag en in hetzelfde moment interventies ontwerpen.
Subdoelen behandeling
- Verbale en non-verbale technieken inzetten om aan te kunnen sluiten bij jouw cliënt in het algemeen en bij dat wat jouw cliënt nodig heeft.
- Kunnen herkennen van voor je cliënt passende gedragsdoelen.
- Kunnen opstellen van een begeleidingsplan en/of interventies.
- Het systeem rondom een cliënt betrekken middels het ACT4life-model.
- Verschillende ervaringsgerichte ACT oefeningen en metaforen kennen en kunnen uitvoeren en aanpassen op jouw werksituatie en/of passend maken bij dat wat jouw cliënt nodig heeft.
- Therapeutische grondhouding kennen en voldoende kunnen uitdragen.
- Bestaande methodieken, modellen en werkvormen authentiek kunnen inpassen in het ACT4life-model, zonder dat deze hun werkzaamheid veranderen of verliezen, maar juist versterkt worden.
- Het kunnen aanpassen van bestaande op ACT of mindfulness gebaseerde protocollen, zodat maatwerk ontstaat.
- Het ACT4life-model inzetten in intervisies.
Accreditatie
We hebben voor de basistraining variant A bij verschillende beroepsverenigingen accreditatie aangevraagd. In de tabel hieronder zie je om welke verenigingen het gaat, het aantal punten dat is toegekend en de vervaldatum.
Mocht jouw beroepsvereniging hier niet tussen staan, vraag ons dan om de laatste ontwikkelingen. Wanneer meerdere professionals aangeven dat zij graag accreditatie-punten zouden willen ontvangen van een bepaalde vereniging, zullen wij een aanvraag indienen. Op voorwaarden dat: de doelgroepen van de training en de beroepsvereniging overeenkomen en er vóór de start van een training voldoende tijd (ongeveer 12 weken) is om een aanvraag voor te bereiden en deze te laten beoordelen door de accreditatie-commissie.
Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten (FGzPt) | 30 punten geldig t/m 17-03-2028 |
NVO herregistratie tot basis-orthopedagoog en Orthopedagoog-Generalist en NIP herregistratie tot Kinder- en Jeugdpsycholoog | 26 punten geldig t/m 17-03-2028 |
NIP registratie tot NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog en NVO registratie tot Orthopedagoog Generalist | Behandeling – 10 punten Diagnostiek – 10 punten Extra literatuurstudie – 26 punten Overige taken – 6 punten geldig t/m 17-03-2028 |
NIP – Eerstelijnspsychologie NIP | 36 punten geldig t/m 17-03-2028 |
NIP – Lichaamsgericht werkend psycholoog NIP | 24 punten (alg. kennis: 5, diagn.: 9, interv.: 10) geldig t/m 17-03-2028 |
Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt) | 24 punten geldig t/m 16-05-2027 |
Vlaamse Vereniging voor Gedragstherapie (VVGT) | in aanvraag |
Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) | 26 punten geldig t/m 17-03-2028 |
Verpleegkundig Specialisten (V&VN) | 24 punten geldig t/m 20-11-2025 |
Om in aanmerking te komen voor accreditatie-punten
- Dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (minimaal 90%, voor SKJ geldt: 100%)
- Maak je een conceptualisatie* van een eigen ingebrachte casus. Het verslag lever je digitaal in, 4 weken na de laatste trainingsdag
*) De casusconceptualisatie bestaat uit procesdiagnostiek, hieruit voortkomende passende interventies en mogelijke uitdagingen voor je eigen therapeutische houding tijdens de behandeling. Al deze onderwerpen komen tijdens de training uitvoerig aan bod. Je maakt gebruik van een door ons aangeleverde format, waar je gedurende de training al mee leert werken: zowel op de derde als vierde trainingsdag is er in het programma ruimte gemaakt om in subgroepjes je volledige conceptualisatie op te kunnen stellen. Hierbij ondersteunen jullie elkaar en zal de docent jullie op afstand begeleiden in het zelfstandig uitwerken van de casus tot een conceptualisatie.
De meest deelnemers hebben na de training tussen de 3 en 6 uur nodig om de casusconceptualisatie af te maken en in te kunnen leveren. Na ontvangst zal je docent het geheel nakijken en van (beknopte) feedback voorzien. Bij voldoende resultaat ontvang je per mail de feedback en een certificaat met accreditatie-nummer(s). Voor alle beroepsverenigingen (behalve het SKJ) zullen wij daarna meteen ook zorgdragen voor de opvoering van jouw aanwezigheid via PE-online. Bij het SKJ kun je het certificaat zelf uploaden in jouw eigen omgeving (wij kunnen dat niet).

Agenda
We plannen meerdere keren per jaar een basistraining variant A op verschillende locaties in Nederland en België. In de agenda hieronder staan de komende trainingen.
De training gaat door op het moment dat er minimaal 8 deelnemers zijn. De groep is vol bij 10 of 12 deelnemers (afhankelijk van de locatie).
Wil je graag deelnemen, maar is de training op de dichtstbijzijnde locatie vol of past de startdatum niet in jouw agenda? Plaats jezelf dan op onze interesselijst. Je ontvangt een berichtje per mail, wanneer een nieuwe training gepland is.
Hooghalen
Den Dolder
Nog maar 2 plaatsen beschikbaar
Arnhem
Den Bosch
Apeldoorn
Den Dolder
Haarlem
Hooghalen
Den Bosch
Reviews
“De mate waarin je ACT4life kunt inzetten in zowel de therapiekamer als in het privéleven, heeft me verrast. Het visuele aspect van het Kruispunt vind ik echt fantastisch: het is meteen zo pakkend! Ik werk ook met pubers en (jong)volwassenen en ook daar kan ik de ACT4life methode in kwijt.“
“De dagen vlogen voor mijn gevoel voorbij. Ik heb nog nooit eerder een cursus gevolgd die ik inhoudelijk zo leuk vond.“
“Ik ben erg blij dat door het gebruik van symboolfiguren en het kruispunt, het ’theoretische’ gevoel wat ACT geeft, vertaald wordt naar een praktische en sprekende manier van therapie. Iedereen kan meepraten in de ACT4life termen, echt super mooi! Ik vind deze methodiek trouwens heel goed te combineren met een taal erbij!!“
“De toepasbaarheid, de alomvattendheid. Deze training is echt een reis, die je op zowel persoonlijk als op professioneel vlak uitdaagt om naar jezelf en het leven te kijken. Het was verrassend hoe zo’n fijne bubbel de training was en om hier een aantal dagen helemaal in te kunnen duiken.“
“Ik heb het gevoel dat deze opleiding mij niet enkel als psycholoog maar ook als mens veel inzichten heeft gegeven. Na het volgen van deze opleiding had ik ook echt het gevoel dat ik zaken heb geleerd waar ik echt iets aan heb.“
“De docent stimuleerde ons om zoveel mogelijk te gaan stoeien met hetgeen besproken werd. Tijdens de volgende trainingsdag kon je dan vragen stellen, wanneer je in de praktijk ergens tegen aan was gelopen. Ik vond het in eerste instantie wel even zoeken hoe ik de methode in kon zetten, maar dat werd in de loop van de training steeds meer helder voor mij. Dit kwam onder andere door de huiswerkopdrachten en de eindopdracht. Ik blijf het nog wel een uitdaging vinden om er nu na de training mee aan de slag te zijn, maar heb genoeg vertrouwen en bagage om het in te zetten.“
“De afwisseling van theorie en actief opdrachten met elkaar doen, heb ik als zeer positief ervaren.“
“Tijdens de training word je echt uitgenodigd om als therapeut ook naar je eigen proces te kijken en je kwetsbaar op te stellen. Dat is typisch voor ACT en vind ik van grote waarde die ik mis(te) ik bij andere therapie richtingen/methodieken.“
“De training ging echt leven voor mij, doordat de docent de lesstof steeds weer koppelde aan voorbeelden uit haar eigen praktijk of die van casuïstiek uit de groep.“
“Zowel het oefenen tijdens de trainingsdagen, als de boeken die we erbij kregen en de uitnodiging om ermee te experimenteren, zijn heel fijn geweest. Hierdoor experimenteer ik met vertrouwen.“
“De docent bracht de stof op een heel enthousiaste en leuke manier op ons over. Ik had niet verwacht dat er toch zoveel overeenkomsten waren tussen ACT4life en de basis CGT. En verder ben ik zo blij met alle leuke ‘kadootjes’ die we kregen, want zo voelde dat elke trainingsdag.“
“Ik ben positief verrast over de samenhang en helderheid die het ACT4life model me heeft gegeven.“
“Door de ACT4life opleiding ben ik mij bewust geworden dat er vanuit de CGT snel ingezet wordt op het uitdagen van je negatieve gedachten. Ik merk nu in de praktijk hoe belangrijk het is om met de client juist ook stil te staan bij het gedoe. De fase van creatieve hopeloosheid: bewust leren worden van dat wat je nu doet, misschien niet werkt. Dat ik hier als behandelaar erkenning en begrip voor kan geven. En dat gedoe bij het leven hoort én dat je dit mee kunt dragen.“
“De cursus is interactief en praktisch, waardoor de tijd vliegt en je amper door hebt dat je hard aan het werk bent. Het geleerde en de oefeningen kun je gelijk in de praktijk toepassen, zodat je het al snel kan ervaren. Je bent na deze cursus heel veel kennis rijker!“