Basistraining – coaches / therapeuten (B)

sociotherapeut, coach, ergotherapeut, praktijkondersteuner, diëtist, animal assisted coach, vaktherapeut, specialistisch psychiatrisch verpleegkundige, maatschappelijk werker, fysiotherapeut enzovoort? Dan past deze variant wellicht het best bij jou.

Let op de website in de agenda op de toevoeging “Variant B”.


Als coach/therapeut kun je op verschillende en uiteenlopende gebieden werkzaam zijn. Zo kan het je hoofdtaak zijn om je cliënt bij te staan in het versterken van werkende emotieregulatie en andere passende psychosociale en gedragsstrategieën. Het is in dat geval voor jou gebruikelijk direct te werken vanuit de hulpvraag en hier niet per definitie een gedragsonderzoek aan vooraf te laten gaan of gedurende je begeleiding/behandeling vanuit diagnostisch perspectief te blijven kijken.

In sommige situaties voer je een door de regie-behandelaar opgestelde behandelstrategie uit en onderzoek je in de praktijk of deze strategie nog steeds leidt naar het gewenste doel. Ook kan het je hoofdtaak zijn om de klachten van je cliënt globaal in kaart te brengen en kortdurend en gericht te behandelen en/of bij aanhoudende of complexe klachten door te verwijzen. Het is voor jou dan gebruikelijk om je cliënt te motiveren in het aangaan van deze hulp.

Als coach/therapeut kun je ook werkzaam zijn in vakgebieden die in eerste instantie minder of niet in de hoofdzaak gericht zijn op het behandelen of begeleiden van psychosociale of gedragsproblematiek, maar waar deze problematiek deels of zijdelings wel een rol in speelt. Je bent dan gewend om je cliënt ook op deze gebieden te adviseren of op andere manier te begeleiden.

  • Het in beginsel kunnen toepassen van de methodiek Acceptance and Commitment Therapy gebruikmakend van het ACT4life-model in zowel individuele als groepsgerichte begeleiding of behandeling.
  • Basiskennis van de theoretische achtergrond van Acceptance and Commitment Therapy.
  • Een functionele analyse van gedrag maken en de rol van context (systeem) hierin mee kunnen nemen.
  • In vogelvlucht onderzoeken welke factoren meespelen in de totstandkoming en instandhouding van niet-werkende gedragspatronen.
  • Onderzoeken in welke mate je cliënt ACT veranderstrategieën al toepast en welke je zou kunnen helpen inzetten op een voor de cliënt werkende manier.
  • Onderzoeken in welke fase van het veranderproces je cliënt zich bevindt en wat daar de reden/functie van is.
  • Door middel van verbale- en non-verbale technieken en het ACT4life-model onderzoeken welke processen er in het moment een rol spelen bij gedrag en in hetzelfde moment interventies ontwerpen.
  • Verbale en non-verbale technieken inzetten om aan te kunnen sluiten bij jouw cliënt in het algemeen en bij dat wat jouw cliënt nodig heeft.
  • Kunnen herkennen van voor je cliënt passende gedragsdoelen.
  • Kunnen opstellen van een begeleidingsplan en/of interventies.
  • Het systeem rondom een cliënt betrekken middels het ACT4life-model.
  • Verschillende ervaringsgerichte ACT oefeningen en metaforen kennen en kunnen uitvoeren en aanpassen op jouw werksituatie en/of passend maken bij dat wat jouw cliënt nodig heeft.
  • Kunnen reflecteren op je eigen rol binnen het begeleidingsproces en de grondhouding van ACT kennen en voldoende kunnen uitdragen.
  • Bestaande methodieken, modellen en werkvormen authentiek kunnen inpassen in het ACT4life-model, zonder dat deze hun werkzaamheid veranderen of verliezen, maar juist versterkt worden.
  • Het ACT4life-model inzetten in intervisies.

We hebben voor de basistraining variant B bij verschillende beroepsverenigingen accreditatie aangevraagd. In de tabel hieronder zie je om welke verenigingen het gaat, het aantal punten dat is toegekend en de vervaldatum.

Mocht jouw beroepsvereniging hier niet tussen staan, vraag ons dan om de laatste ontwikkelingen. Wanneer meerdere professionals aangeven dat zij graag accreditatie-punten zouden willen ontvangen van een bepaalde vereniging, zullen wij een aanvraag indienen. Op voorwaarden dat: de doelgroepen van de training en de beroepsvereniging overeenkomen en er vóór de start van een training voldoende tijd (ongeveer 12 weken) is om een aanvraag voor te bereiden en deze te laten beoordelen door de accreditatie-commissie.

Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste Psychologie (NBTP)36 punten
geldig t/m 11-02-2027
Register Vaktherapeuten43 punten
geldig t/m 02-03-2026
Stichting Kwaliteitsregister Paramedici37 punten
geldig t/m 04-04-2026
Registerplein55 punten
geldig t/m 03-04-2027
Kwaliteitshuis Fysiotherapie24 punten
geldig t/m 03-04-2026
Nederlandse Vereniging voor Praktijk Ondersteuners (NVvPO)12 punten
geldig t/m 02-03-2026
Landelijke Vereniging POH-GGZ24 punten
geldig t/m 02-03-2026
Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals24 punten
geldig t/m 20-11-2025
10 weken voor het aflopen van de accreditatie, wordt een nieuwe aanvraag gedaan.

  • Dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (minimaal 90%)
  • Maak je een conceptualisatie* van een eigen ingebrachte casus. Het verslag lever je digitaal in, 4 weken na de laatste trainingsdag

*) De casusconceptualisatie bestaat uit procesdiagnostiek, hieruit voortkomende passende interventies en mogelijke uitdagingen voor je eigen therapeutische houding tijdens de behandeling. Al deze onderwerpen komen tijdens de training uitvoerig aan bod. Je maakt gebruik van een door ons aangeleverde format, waar je gedurende de training al mee leert werken: zowel op de derde als vierde trainingsdag is er in het programma ruimte gemaakt om in subgroepjes je volledige conceptualisatie op te kunnen stellen. Hierbij ondersteunen jullie elkaar en zal de docent jullie op afstand begeleiden in het zelfstandig uitwerken van de casus tot een conceptualisatie.

De meest deelnemers hebben na de training tussen de 3 en 6 uur nodig om de casusconceptualisatie af te maken en in te kunnen leveren. Na ontvangst zal je docent het geheel nakijken en van (beknopte) feedback voorzien. Bij voldoende resultaat ontvang je per mail de feedback en een certificaat met accreditatie-nummer(s). Voor alle beroepsverenigingen zullen wij daarna meteen ook zorgdragen voor de opvoering van jouw aanwezigheid via PE-online.

We plannen meerdere keren per jaar een basistraining variant B op verschillende locaties in Nederland en België. In de agenda hieronder staan de komende trainingen.

De training gaat door op het moment dat er minimaal 8 deelnemers zijn. De groep is vol bij 10 of 12 deelnemers (afhankelijk van de locatie).

Wil je graag deelnemen, maar is de training op de dichtstbijzijnde locatie vol of past de startdatum niet in jouw agenda? Plaats jezelf dan op onze interesselijst. Je ontvangt een berichtje per mail, wanneer een nieuwe training gepland is.

Arnhem

Data
12, 26 september, 10, 31 oktober 2025
Tijdstip
van 10:00 tot 17:00
Kosten
€ 1225,00 (vrijgesteld van BTW)

Er zijn geen plaatsen meer beschikbaar.
Je kunt je wel aanmelden voor de interesselijst.

Hilvarenbeek

Data
3, 17 november, 1, 15 december 2025
Tijdstip
van 10:00 tot 17:00
Kosten
€ 1225,00 (vrijgesteld van BTW)

Arnhem

Data
1, 15 december, 12, 26 januari 2025/2026
Tijdstip
van 10:00 tot 17:00
Kosten
€ 1225,00 (vrijgesteld van BTW)

Ik vond de basistraining allereerst ontzettend leuk! Ik ging er echt met plezier naar toe. De stof die behandeld werd, was interessant en werd steeds duidelijker naarmate de training vorderde. Onze docent was een erg prettige trainer, die heel dichtbij zichzelf staat en bij wie je je ook kwetsbaar durft op te stellen. Dat is erg fijn wanneer je nieuwe dingen aan het toepassen bent, die spanning en onzekerheid brengen. ACT4life is inhoudelijk bovendien ontzettend goed toe te passen in mijn werk en dat voelt goed.

Het heeft me verrast hoe laagdrempelig ACT4life is om toe te passen. En vooral hoe ik het meteen op mezelf kon toepassen en hier ook zelf echt iets aan had tijdens een lastige periode.

Er was een fijne afwisseling tussen theorie en praktijk! Alle praktijkvoorbeelden en vragen door de groep werden ondersteund/onderbouwd met de theorie. Daarnaast was er een heel leuk werkboek met theoretische ondersteuning en onderbouwing.

Dit is een training waar ik als speltherapeut heel enthousiast van wordt. Ik heb namelijk zelf nieuwe handvatten gekregen om sommige dingen aan te gaan en tegelijkertijd volgt het de cliënt ook zo goed.

“Ik vind dat ACT4life zo mooi aansluit bij de herstelondersteunende zorg die ik in mijn werk toepas.

De docent is een prachtmens! De enthousiaste en gepassioneerde manier van training geven sprak mij enorm aan! Ik vond het hands-on training die van je vraagt direct aan de bak te gaan. Mij heeft het persoonlijk veel inzicht gegeven ook in mijn eigen patronen, hartfluisteringen en mijn uil, Janice.. die slurpend aan een glas Prosecco soms erg streng over het randje van haar Prada zonnebril kan kijken. Het was bijzonder om dit samen met een deel van mijn fijne collega’s te mogen doen, zo leer je elkaar weer wat beter kennen en ontstaat er op een wat dieper niveau verbinding. Ik kijk er naar om ACT4life nog meer te leren kennen, door er mee te oefenen en vooral af en toe achterover te leunen 😉

Het concept ACT4life is veel steviger onderbouwd dan ik bedacht had. Ik voel me er erg thuis, omdat het voor mijn gevoel allerlei dingen samenbrengt die ik in de loop van de jaren als afzonderlijke stukjes geleerd heb. Ik had in eerste instantie niets met de metaforische dieren (nog net geen weerstand), maar met dat de weken vorderden, klopte het meer en meer en kan ik er goed mee uit de voeten. De creativiteit van andere deelnemers heeft me tijdens de laatste trainingsdag verrast. ACT4life is door iedereen anders ingezet en met zoveel speelsheid en humor. Dat was geweldig om te zien.

Wat ben ik blij met de bruikbaarheid en toepasbaarheid die het ACT4life model heeft in de functie POH Jeugd. Het is heel uitgebreid en daarbij ook nog de mogelijkheid om er je eigen draai aan te geven.

ACT4life sluit zo goed aan bij rouw- en verliesbegeleiding bij kinderen en jongeren. Ik heb in een korte tijd al veel gebruik mogen maken van ACT en merk direct mooie resultaten. Een erg mooie en fijne manier van werken!

Na het volgen van deze training heb ik aan de hand van het ACT4life model samen met een tandarts een groepstraining gemaakt, waarin we mensen met een licht verstandelijke beperking helpen met tandenpoetsen. Heel veel zin in!!

De training was inspirerend en een verrijking van mijn kennis en vaardigheden als mens en professional! Het is een feestje om te werken met ACT4life!

In mijn werk bij de huisarts als POH jeugd biedt deze training mij heel veel handvatten en mogelijkheden. Het is heel ondersteunend tijdens de intake om samen het kruispunt in te vullen. ACT4life geeft mij mogelijkheden om individuele behandelingen vorm te geven. Maar de training gaf mij ook inspiratie om de methodiek op andere manieren in te gaan zetten binnen de gemeente waar wij werken. Mijn collega’s en ik zien mogelijkheden om o.a. te kijken of we ACT4life in onze regio binnen het onderwijs of in samenwerking met maatschappelijk werk in kunnen zetten. Zo kunnen we een stapje zetten in het normaliseren: iedereen krijgt te maken met gedoe, hoe ga je daarmee om? Hierdoor hoeven we misschien niet meteen altijd over te gaan op diagnostiek en specialistische zorg.

“Ik werk in mijn eigen bedrijf met therapiehonden en help cliënten om meer het hart te volgen en/ of te oefenen in weerbaarheid. Hierin heb ik onlangs in een traject met een meisje die sterke angst voor honden had, ACT4life toegepast. Dit werkte echt geweldig!