
Het ACT4life-model is een zeer eenvoudige weergave van gedrag. Het is een verbeelding van een situatie en alles wat daarin mee kan spelen.
Na het volgen van een ACT4life-training weet je als deelnemer dat het model mede tot stand is gekomen op basis van lichaamsgerichte en vak- en speltherapeutische elementen. Veel oud-deelnemers geven aan dat het voor hen verfrissend nieuw is om zo in beweging te kunnen komen, zelfs tijdens gesprekstherapieën!
Dat smaakt vaak naar meer.
En niet alleen voor oud-deelnemers aan onze trainingen. Ook andere ACT beoefenaars hebben baat bij het toevoegen van beeldende werkvormen aan ACT!
Verbeelding maakt het makkelijker om tot inzichten te komen, vaardigheden te oefenen, te ontdekken wat er gebeurt als je iets anders probeert. Het zorgt ervoor dat je denken net even iets minder op de voorgrond staat, en dat je lichaam iets meer mag meedoen: wat vertelt je die? Welke informatie neem je daarvan mee?
Verbeelding draait om handelen, om gedrag. En dat is precies waar het in Acceptance and Commitment Therapy ook om gaat.
Met de toevoeging van het ACT4life-model en beeldend werken komt ACT daadwerkelijk tot leven. In de therapeutische driehoek van zichzelf, zijn creatief werk en de therapeut kan de cliënt spelend en ervarend door zijn eigen probleemsituatie lopen en van bovenaf inzicht krijgen in eigen handelen en veranderproces.
Wil Fontein (zeer ervaren beeldend therapeut én bedreven in ACT en ACT4life) heeft samen met de grondlegger van ACT4life, Monique Samsen (zelf ook beeldend therapeut) een training getoverd waarvan we verwachten dat iedereen er aan mee zou willen doen: een klein beetje theorie, maar vooral veel ervaren.
Zelf tot verbeelding komen en je instrumentale toolkit rondom ACT en ACT4life flink vergroten!
En oh ja: je hoeft geen kunstenaar te zijn om tot verbeelding te kunnen komen. Zin om het uit te proberen?
Voor wie?
De training is een bijscholingsblok dat aangeboden wordt door ACT4life. Het is ontworpen voor:
- vaktherapeuten
- behandelaars en begeleiders die na een meerdaagse basistraining ACT elders meer handvatten willen krijgen in het creatief vormgeven van de zes ACT kernprocessen in hun werk en tegelijkertijd op basis van ervaringsgericht werken kort kennis leren maken met de toepassing van het ACT4life-model
- behandelaars en begeleiders die na een basistraining ACT4kids | ACT4life meer ervaring willen krijgen in het creatief vormgeven van het ACT4life-model
- behandelaars en begeleiders die in het algemeen meer beeldend werken willen toevoegen aan hun professioneel handelen en tegelijkertijd op basis van ervaringsgericht werken kort kennis leren maken met de toepassing van ACT en het ACT4life-model
De bijscholing “Levenskunst. ACT4life in Vaktherapie” is op hbo+ niveau.
Om deze reden zijn de vooropleidingseisen dat je een erkend diploma hebt op minimaal hbo/wo niveau van een op therapie/coaching gerichte studie of aantoonbare hbo-ervaring in het begeleiden van mensen waarbij gesprekstechnieken dan wel het opstellen en/of uitvoeren van behandelplannen een belangrijk onderdeel is.
Deze 2-daagse training bouwt voornamelijk voort op eerder opgedane kennis rondom ACT: een meerdaagse basistraining ACT is daarom zeer sterk aan te raden.
Wanneer de deelnemer nog geen dergelijke basistraining heeft gevolgd, is het sterk aanbevolen om op andere wijze deze basiskennis eigen te maken (bijvoorbeeld door literatuurstudie of het volgen van meerdere workshops).
Een eerder gevolgde ACT4kids of ACT4life training is een pre, maar zeker geen verplichting. De deelnemer die nog geen kennis heeft van de toepassing van het ACT4life-model krijgt een korte introductie hiervan bij het lezen van het tijdens de training verstrekte deelnemersboek.
Inhoud van de training:
De training “Levenskunst. ACT4life in vaktherapie” is een 2 daagse bijscholing waarin vaktherapeutisch werken gecombineerd wordt met de toepassing van Acceptance & Commitment Therapy (ACT) door middel van het ACT4life-model.
Ze volgde meerdere post-hbo scholingen op het gebied van vaktherapeutisch werken en over de theorie en toepassing van ACT. Ze is gecertificeerd in de toepassing van het ACT4life-model. Ze heeft ruime ervaring met het verzorgen van trainingen en workshops aan zowel professionals als cliënten en beschikt daarmee over grote didactische kennis en ervaring.
De training kent afwisselende elementen van theorie maar vooral praktische uitvoering: er worden meerdere oefeningen gedaan waarin gewerkt wordt met beeldende materialen.
De oefeningen zullen steeds gekoppeld worden aan de theorie van ACT en het ACT4life-model door middel van het werkblad ‘het Kruispunt’. Dit is een terugkerend element in de uitvoering van het ACT4life-model. Het helpt de therapeut/begeleider en de cliënt met het vereenvoudigen en visueel inzichtelijk maken van de analyse van gedrag, benodigde ACT veranderstrategieën en opstellen dan wel aanpassen van het begeleidingsplan. Het Kruispunt wordt in een ACT4life-begeleiding zowel voor aanvang als tijdens het behandelproces ingezet.
Er is alle ruimte voor casuïstiekbespreking n.a.v. het Kruispunt en inbreng van vragen en het delen van ervaringen, nieuwe oefeningen of ander therapeutisch materiaal.
In de training leer je op een creatieve vaktherapeutische wijze de theoretische achtergrond van het ACT4life-model toepassen binnen een therapeutische setting. De training wordt voornamelijk vormgegeven door middel van vaktherapeutische werkvormen die aansluiten bij de verschillende plekken in het veranderproces (het Kruispunt) uit het ACT4life-model.
Doordat het ACT4life-model als kader gebruikt wordt, leert de deelnemer in de training de werkzame processen van ACT en gedragsfactoren van de cliënt samen te pakken door deze te vertalen naar een eenvoudig en visueel beeld.
Door aan ACT en ACT4life non-verbale creatieve werkvormen toe te voegen, wordt het voor de jeugd- en gezinsprofessional tevens een stuk eenvoudiger om kinderen en jongeren inzicht in eigen handelen te geven en verandering in gang te brengen: beeldend werken maakt het ervaren van innerlijke processen en het oefenen met nieuw gedrag laagdrempeliger.
Maar dat geldt niet alleen voor kind en jeugd: door gebruik te maken van ervaringsgerichte vaktherapeutische opdrachten, spel en metaforen sluit deze mix van vaktherapie en ACT4life goed aan bij alle leeftijden.
Het beeldende aspect van zowel vaktherapie als het ACT4life-model, maakt namelijk dat iedereen binnen het systeem van de cliënt (waaronder de therapeut of begeleider zelf) dezelfde (beeld)taal kan gebruiken om te communiceren over interne en externe processen. Hierdoor past de inhoud van de training ook goed binnen systemisch werk.
ACT is Engels voor ‘doen’. In de training draait alles om ervarend en spelend leren. Het is om die reden dat de theoretische koppeling altijd na afloop van een oefening gegeven zal worden.
Vaktherapie is een ervaringsgerichte therapie waarin je de ACT-kernprocessen bij uitstek kunt ervaren en oefenen. Je leert de methodiek te combineren met je eigen vaktherapeutische werkvorm door tijdens de training zelf de ervaringsgerichte oefeningen te ervaren en een koppeling te maken naar je eigen medium. Tevens is er de mogelijkheid om eigen casuïstiek in te brengen tijdens de training en ervaringen uit te wisselen met andere deelnemers. We leren van elkaar.
Daarnaast bieden we je alle mogelijkheid en nodigen we je uit om ook tijdens deze bijscholing de ACT-kernprocessen (en daarmee veranderstrategieën) bij jezelf te leren herkennen en ACT actief in je eigen handelen te leren toepassen.
ACT4life en beeldend werken
Met de toevoeging van het ACT4life-model en beeldend werken komt ACT daadwerkelijk tot leven. In de therapeutische driehoek van zichzelf, zijn creatief werk en de therapeut kan de cliënt spelend en ervarend door zijn eigen probleemsituatie lopen en van bovenaf inzicht krijgen in eigen handelen en veranderproces.
De integratie van Beeldende therapie en ACT biedt een krachtige benadering voor emotioneel en psychologisch welzijn en het kunnen doorbreken van niet-werkende gedragspatronen.
Beeldende therapie gebruikt creatieve expressie en kunst als hulpmiddel voor therapie, met de cliënt, kunstvorm en therapeut als de therapeutische driehoek. ACT richt zich het bevorderen van psychologische flexibiliteit door middel van de zes eerder genoemde veranderstrategieën: defusie, acceptatie, zelf-als-context, hier-en-nu, waarden en toegewijde actie.
Deze twee benaderingen kunnen samenkomen op verschillende manieren: in beeldende therapie kan defusie bijvoorbeeld worden aangemoedigd door de cliënt te leren gedachten en gevoelens te scheiden van creatieve uitdrukkingen. Acceptatie en het aangaan van ervaringen kan worden bevorderd door kunst te gebruiken als middel om ongemakkelijke emoties te omarmen in plaats van ze te vermijden. Het creatief proces kan ingezet worden om bijvoorbeeld te kunnen rouwen om dat wat geweest had kunnen zijn of om wat was, om de wens om perfectie en een leven zonder gedoe los te kunnen laten.
Het creatieve proces van Beeldende therapie stimuleert het zelf-als-context, waarbij cliënten leren zichzelf te observeren als de waarnemer van hun gedachten en gevoelens en als diegene die handelt, die kiest om iets te doen of te laten. Bovendien is beeldend werken bij uitstek een middel om het hier-en-nu te kunnen ervaren: je gaat een onmiskenbare tastbare, zichtbare interactie aan met het materiaal.
Waarden kunnen worden verkend en uitgedrukt door kunst, en de cliënt kan concrete acties identificeren die overeenkomen met dat wat voor hen het leven de moeite waard maakt. Er kan onderzocht worden wat het betekent om letterlijk richting waarden te bewegen en te blijven bewegen ondanks gedoe dat op het pad komt. Of ontdekken dat vermijdende gedragingen niet alleen gedoe uit de weg gaat, maar ook ten koste gaat van dat wat de cliënt diep van binnen werkelijk belangrijk vindt.
Samengevoegd biedt beeldende therapie en ACT een holistische aanpak om psychologische flexibiliteit en welzijn te bevorderen, waarbij kunst wordt ingezet om de innerlijke wereld van de cliënt te verkennen, waarden en daarmee begeleidingsdoelen te verduidelijken en veranderprocessen in gang te zetten.
Kosten
De kosten voor de 2-daagse training bedragen:
€ 525,00*
*vanaf 01-04-2025 zijn de kosten € 599,00
- de kosten zijn wegens CRKBo registratie vrijgesteld van BTW
- workshops vinden doorgang bij minimale groepsgrootte van 8 personen. Je ontvangt na inschrijving een bericht wanneer hier zekerheid over is.
- deelname in een groep van minimaal 8 en maximaal 12 personen
- LET OP: de kosten zijn exclusief verplichte literatuur “ACT & Creativiteit” van Sissel Langeveld (2023), deze dien je zelf aan te schaffen.
- inclusief een zeer uitgebreid trainingspakket t.w.v. € 55,00 met daarin onder andere een goed verzorgd werkboek, verschillende begeleidingsmaterialen die tijdens de training en in een ACT4life-begeleiding in te zetten zijn en blijvende toegang tot de ACTbox (met werkbladen, artikelen, filmpjes, illustraties, protocollen etc.)
- inclusief lunch, koffie/thee, fris/water, lekkers
- op alle diensten die ACT4life aanbiedt, zijn de Algemene voorwaarden van toepassing zoals gepubliceerd op deze website.
Bewijs van deelname
Wanneer je de gehele training (actief) deel hebt genomen, ontvang je binnen één week na afloop van de tweede trainingsdag een bewijs van deelname via de mail.
Let op: de 2-daagse training certificeert niet! Enkel deelnemers die de 4-daagse basistraining ACT4life of de 6-daagse training ACT4kids hebben afgerond , worden opgenomen in het ACT4life register en mogen gebruik maken van het keurmerk.
Accreditatie
Wil je met het volgen van deze bijscholing accreditatiepunten ontvangen?
Dan dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (minimaal 90%). Het is helaas niet mogelijk om kosteloos een deel van de training te volgen en het andere deel een andere keer in te halen. Vanwege het kortdurende karakter van de training, is een inhaalopdracht ook niet mogelijk.
De volgende accreditatie is toegekend, in aanvraag of wordt aangevraagd:
Voor (her)registratie in het Register Vaktherapie | 20 Punten geldig t/m 18-02-2025 |
Algemene bij- en nascholing Nederlandse Federatie Gezondheidszorg (NFG) | 8 punten geldig t/m 18-02-2025 |
In-company
Laat ons dan deze 2-daagse training ‘Levenskunst – ACT4life in vaktherapie’ bij jou op het werk komen verzorgen!
Wanneer je de training binnen eigen muren wilt laten geven, dan gelden de volgende afspraken:
- In overleg met de organisatie worden twee data bepaald. De training vindt op de locatie van de organisatie plaats.
- De trainingskosten zijn inclusief het trainingspakket met daarin werkbladen, een goed verzorgd werkboek, begeleidingsmateriaal en trainingsmateriaal.
- Er kunnen minimaal 8 en maximaal 12 personen deelnemen. Voorwaarde is dat alle deelnemers daadwerkelijk werkzaam zijn voor de organisatie.
- De organisatie verzorgt koffie/thee en lunch en neemt deze kosten voor zijn/haar rekening. De trainer neemt een beamer mee, mocht deze op locatie niet voorhanden zijn.
- De organisatie draagt zorgt voor een lokaal of zaal met behoorlijk comfortabele stoelen en waar voldoende lucht en ruimte is voor alle aanwezigen om in te bewegen en ook in kleinere subgroepen uiteen te kunnen gaan.
- LET OP: exclusief verplichte literatuur (Langeveld, S. (2023) ACT & Creativiteit) deze dient zelf aangeschaft te worden.
Als je interesse hebt in de in-company training, neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier:
Agenda
Den Dolder
Den Dolder
Wil je graag deelnemen, maar staat jouw locatie hier niet bij of passen de data niet in jouw agenda? Meld je aan om op de interesselijst geplaatst te worden en ontvang een seintje wanneer we een nieuwe training plannen:
Inschrijven
Om je in te schrijven voor de 2-daagse training ‘Levenskunst – ACT4life in vaktherapie’, klik hier:
Ga naar het inschrijfformulier