
Goed nieuws voor diegenen die ouders begeleiden of hen betrekken in de begeleiding. Je kunt je nu verder verdiepen in de toepassing van ACT en ACT4life bij ouders.
Het gezinssysteem is met uitzondering één van de meest complexe systemen, zeker wanneer er jonge kinderen onderdeel van uit maken. De verhoudingen tussen ouders en kind moeten namelijk enorm flexibel zijn, wil het systeem over de tijd heen stand houden. Ouders moeten met de ontwikkeling van het kind meegroeien: van beschermend, naar leidend, naar opening gevend, naar loslatend, naar op de achtergrond aanwezig. Maar altijd ook terug kunnen vallen op bescherming en veiligheid biedend.
Opgroeien en je eigen pad leren lopen in deze wereld, vraagt veel van kinderen en daarom vraagt het ook veel van ouders. Zelfs wanneer een gezinssysteem over het algemeen volledig in harmonie is, is ouderschap niet altijd eenvoudig. Ook in overeenstemming met elkaar is het soms nodig om uit de maat te dansen.
Op deze manier kan ontdekt worden dat ook al gaat iemand de eigen weg, iedereen elkaar toch uiteindelijk blijft volgen. Maar daarvoor moet het wel eerst een beetje schuren. Dat is voor kinderen ingewikkeld, maar ook niet iedere ouder vindt dat gemakkelijk.
In de begeleiding van kinderen en jongeren is het vaak goed, maar soms heel erg nodig om ouders te betrekken. Het werken met ouders is vanwege de complexheid van het systeem nogal eens uitdagend. Veel begeleiders en behandelaars ervaren frustratie of onmacht en proberen hard aan ouders te trekken om ze in beweging te krijgen. Dat lukt heel vaak niet.
En dat is eigenlijk heel logisch. Ouders ervaren evengoed frustratie en onmacht. Dat kan verschillende redenen hebben.
Vaak is er veel schuld- en schaamtegevoel bij ouders, wanneer de relatie met hun kind niet ‘optimaal’ verloopt of het niet goed gaat met hun kind. Verder worden er traditioneel gezien in een begeleiding veel adviezen gegeven aan ouders, maar blijkt steeds opnieuw dat deze toepassen in de praktijk lastig is.
Het werken met ouders en ze betrekken in de begeleiding van hun kinderen, vraagt een open, niet oordelende warme houding van ons als hulpverlener. Alleen op deze manier kunnen we die ruimte creëren, die voor ouders nodig is om te experimenteren met nieuw gedrag.
Voor wie?
De training is een bijscholingsblok dat aangeboden wordt door ACT4life. Het is ontworpen voor:
- behandelaars en begeleiders die na een meerdaagse basistraining ACT elders meer handvat en oefening willen krijgen in het betrekken van ouders bij de begeleiding van kinderen en jongeren. En die tegelijkertijd – op summiere wijze – kort kennis willen maken met de toepassing van het ACT4life-model.
- behandelaars en begeleiders die na een basistraining ACT4kids | ACT4life meer handvat en oefening willen krijgen in het betrekken van ouders bij de begeleiding van kinderen en jongeren.
- behandelaars en begeleiders die in het algemeen meer beeldend werken willen toevoegen aan hun professioneel handelen en tegelijkertijd op basis van ervaringsgericht werken kort kennis leren maken met de toepassing van ACT en het ACT4life-model.
De bijscholing “Gezinsleven. ACT bij ouders” is op hbo+/wo+ niveau.
Om deze reden zijn de vooropleidingseisen dat je een erkend diploma hebt op minimaal hbo/wo niveau van een op therapie/coaching gerichte studie of aantoonbare hbo/wo-ervaring in het begeleiden van mensen waarbij gesprekstechnieken dan wel het opstellen en/of uitvoeren van behandelplannen een belangrijk onderdeel is.
Deze 2-daagse training bouwt voornamelijk voort op eerder opgedane kennis rondom ACT: een meerdaagse basistraining ACT is daarom eveneens een eis voor deelname.
Inhoud van de training
Als deelnemer mag je twee dagen lang onderdompelen in de rijke ervaring die de trainer Sien Verbeeck in haar rugzak heeft. Zij werkt al bijna 20 jaar als (school)psycholoog en heeft veel kennis en kunde in het betrekken van ouders in de behandeling van kinderen en jongeren.
Daarnaast werkt zij al jaren vanuit ACT waarbij de onderliggende Relational Frame Theory voor haar sterk op de voorgrond staat. Ze volgde hierin vele trainingen en opleiding en deed literatuuronderzoek.
In deze 2 dagen krijg je een mix van ervaringsgericht werken, theoretische kaders en zelf oefenen.
Verder..
- Je gaat aan de slag met jezelf; met welke blik kijken wij naar ouderschap en hoe stuurt dat onze interactie met onze cliënt?
- Wat heb jij nodig om een warme, open houding aan te kunnen nemen, ongeacht wat er door ouders ingebracht wordt?
- Je gaat ervaren hoe verhalen over jezelf en jouzelf als ouder je gedrag kan sturen.
- Je oefent met het exploreren van het verhaal van de ouder, de geschiedenis van hun verhaal en de impact in de relatie op het kind
- Je gaat leren hoe je ouders kunt begeleiden om vanuit een ruimer perspectief en met ruimte voor keuze in beweging te komen – in een richting die waardegericht is voor zowel ouder als kind.
Het is belangrijk dat je bereid bent om ook naar je eigen opvoedingsgeschiedenis (relatie met je ouders) te gaan tijdens de oefeningen. Het is pas als je zelf ervaren hebt wat ACT kan betekenen als ondersteuning voor jou als persoon/ouder, dat je dit ook kan inzetten in je werk.
ACT bij ouders
Ouders hebben de schone taak om uit liefde grenzen te stellen en aan kinderen de taak om ze te doorbreken en toch geliefd te blijven. Dat is op zich al een hele klus en niet elk gezinssysteem komt daarom ongeschonden uit deze worsteling.
De verantwoordelijkheid hebben over je kinderen, doet wat met ouders. Ze voelen enerzijds het belang van welzijn en vinden het lastig om hun kind daarom de onveiligheid in te zien lopen, op zoek naar een eigen weg. Die soms zo mistig en vol valkuilen kan zijn. Anderzijds wensen ze hun kind vanuit datzelfde verantwoordelijkheidsgevoel juist weer een hoop groei en zelfstandigheid toe.
Zie dat maar eens samen te bolwerken.
Het wordt nog een stuk lastiger, wanneer er gezinsleden zijn die persoonlijk veel waarde hechten aan het systeem en het daardoor moeilijk vinden om flexibel mee te dansen. Dit is vooral het geval bij ouders of kinderen die om welke reden dan ook het gevoel hebben zelf niet meer te bestaan, wanneer het systeem uit elkaar valt. Je ziet dit bij bijvoorbeeld hechting- en ontwikkelingsproblematiek, maar het kan ook na een traumatische ervaring plotseling ontstaan.
Dit gevoel van onveiligheid kan zich uiten in vastklampen of claimend gedrag, of juist in vermijdend of afstotend gedrag. In het ene geval wil je de ander niet kwijt, in het andere geval ga je de verbinding niet eens (meer) aan. Beide uit de angst alleen gelaten te worden en ophouden te bestaan.
Maar ook in andere gezinnen, kan iets soortgelijks spelen: de ouder die het in het algemeen spannend vindt om te falen, wil zijn kind niet zien mislukken. Het kind dat overspoeld raakt door gedoe, wil dat zijn ouders structuur blijven aanbrengen. De ouder die anderen niet vertrouwt, wil dat haar kind niet afhankelijk is van anderen.
Het spreekt misschien voor zich dat het heel belangrijk is om met al deze factoren rekening te houden op het moment dat wij ouders betrekken in de begeleiding van hun kinderen. Dat betekent dat we in onze rol en houding mee gaan dansen in dit systeem.
In de training onderzoeken we wat de ouders in de weg staat om die ouder te zijn die ze echt willen zijn én hoe we hen hierin kunnen begeleiden. De zes ACT veranderstrategieën zijn uiteraard ook in ouderschap heel goed in te zetten. We onderzoeken hoe we hiermee ouders zelf in beweging kunnen laten komen, in de richting van hun waarden.
In een begeleiding zijn wij een belangrijk onderdeel geworden van het systeem. Daarom richten we onze aandacht ook naar binnen: op onszelf. Hoe draagt onze manier van werken bij? Wat hebben wij geleerd over ouderschap? Wat hebben wij nodig om hen een warme context te kunnen bieden, wat er ook gebracht wordt? Hoe kunnen we zelf de zes veranderstrategieën op onszelf toepassen?
Kosten
De kosten voor de 2-daagse training ‘Gezinsleven – ACT bij ouders’ bedragen:
€ 659,00
*geldend tot 01-04-2026.
- de kosten zijn wegens CRKBo registratie vrijgesteld van BTW
- workshops vinden doorgang bij minimale groepsgrootte van 8 personen. Je ontvangt na inschrijving een bericht wanneer hier zekerheid over is.
- deelname in een groep van minimaal 8 en maximaal 12 personen
- LET OP: de kosten zijn exclusief verplichte literatuur “Acceptance and Commitment Therapy. The Clinician’s Guide for supporting Parents” van Koa Wittingham & Lisa Coyne, deze dien je zelf aan te schaffen.
- inclusief een zeer uitgebreid trainingspakket t.w.v. € 45,00 met daarin onder andere een goed verzorgd werkboek en de uitbreidingsset “ACT bij ouders” voor in je ACTBOX (klik hier voor de stevige bewaardoos met basisset werkbladen en set uitlegbladen, wanneer je deze nog niet hebt).
- inclusief lunch, koffie/thee, fris/water, lekkers
- op alle diensten die ACT4life aanbiedt, zijn de Algemene voorwaarden van toepassing zoals gepubliceerd op deze website.
Bewijs van deelname
Wanneer je de gehele training (actief) deel hebt genomen, ontvang je binnen één week na afloop van de tweede trainingsdag een bewijs van deelname via de mail.
Let op: de 2-daagse training certificeert niet! Enkel deelnemers die de 4-daagse basistraining ACT4life of de 6-daagse training ACT4kids hebben afgerond , worden opgenomen in het ACT4life register en mogen gebruik maken van het keurmerk.
Accreditatie en eindtoets
Wil je met het volgen van deze training accreditatiepunten ontvangen?
Dan dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (minimaal 90%, voor SKJ geldt: 100%) en maak je een eindtoets. Dit is een casusconceptualisatie van een eigen ingebrachte casus (werk je momenteel even niet, dan kun je gebruik maken van een voorbeeld casus).
De eindtoets helpt je in je diagnostiek, het opstellen van een begeleidingsstrategie en/of interventies en de uitvoering daarvan. Het is bedoeld als werkdocument om te kunnen ontdekken wat jouw cliënt nodig heeft en hoe daarbij aan te kunnen sluiten.
De casusconceptualisatie is volledig op basis van het ACT4life-model en dus ga je tijdens de training vanaf het eerst moment eigenlijk al met de eindtoets aan de slag. Op de laatste trainingsdag werk je jouw casus nog eens helemaal uit en is er alle ruimte voor het stellen van vragen of krijgen van begeleiding hierin. Sommige deelnemers leveren de eindtoets daarna direct in. De meeste deelnemers hebben na de training tussen de 3 en 6 uur nodig.
Je levert deze eindtoets uitgetypt en via de mail in binnen 4 weken na de laatste trainingsdag. De docent voorziet je eindtoets vervolgens van beknopte feedback. Daarna ontvang je per mail een certificaat dat recht geeft op accreditatiepunten.
Bij de volgende beroepsverenigingen is accreditatie aangevraagd danwel toegekend:
NVO herregistratie tot basis-orthopedagoog en Orthopedagoog-Generalist en NIP herregistratie tot Kinder- en Jeugdpsycholoog | 12,5 punten (geldig t/m 04-09-2027) |
NIP registratie tot NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog en NVO registratie tot Orthopedagoog Generalist | behandeling: 5,5 punten diagnostiek: 3 punten extra literatuurstudie: 12,5 punten overige taken: 4 punten (geldig t/m 04-09-2027) |
Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) | 12,5 punten (geldig t/m 04-09-2027) |
In-company
Wil je als werkgever dat iedereen in je instantie dezelfde taal spreekt, zodat efficiënter samengewerkt kan worden? Zoek je een model dat zowel de individuele behandelaar/begeleider als het multi-disciplinaire team handvatten geeft om cliënten te begeleiden en een kader geeft voor intervisie?
Laat ons dan deze 4-daagse basistraining ACT4life bij jou op het werk komen verzorgen! We hebben voor instanties een aangepaste prijs, waarbij geldt: hoe meer collega’s er mee doen, hoe lager de kosten per deelnemer.
Wanneer je als werkgever de training ook binnen eigen muren wilt laten geven, dan gelden de volgende afspraken:
- In overleg met de organisatie worden data bepaald. De training vindt op de locatie van de organisatie plaats.
- De trainingskosten zijn inclusief het trainingspakket met daarin o.a. een goed verzorgd werkboek en blijvende toegang tot de ACTbox.
- Er kunnen minimaal 8 en maximaal 14 personen deelnemen. Voorwaarde is dat alle deelnemers daadwerkelijk werkzaam zijn voor de organisatie.
- De organisatie verzorgt koffie/thee en lunch en neemt deze kosten voor zijn/haar rekening. De trainer neemt een beamer mee, mocht deze op locatie niet voorhanden zijn.
- De organisatie draagt zorgt voor een lokaal of zaal met behoorlijk comfortabele stoelen en waar voldoende lucht en ruimte is voor alle aanwezigen om in te bewegen en ook in kleinere subgroepen uiteen te kunnen gaan.
- LET OP: exclusief verplichte literatuur (nog nader bekend te maken) deze dienen zelf aangeschaft te worden.
Als je interesse hebt in een in-company training, mail dan voor meer informatie naar teamflow@act4life.nl of vul onderstaand contactformulier in.
Agenda
Den Bosch
Wil je graag deelnemen, maar staat jouw locatie hier niet bij of passen de data niet in jouw agenda? Meld je aan om op de interesselijst geplaatst te worden en ontvang een seintje wanneer we een nieuwe training plannen:
Inschrijven
Om je in te schrijven voor de 2-daagse training ‘Gezinsleven – ACT bij ouders’, klik hier:
Ga naar het inschrijfformulier