
Ben jij:
schoolpsycholoog, orthopedagoog in de school, leerkracht, faalangsttrainer, onderwijsondersteuner, zorgcoördinator, decaan enzovoort? Dan past deze variant wellicht het best bij jou. Let op de website in de agenda op de toevoeging “ACT4school”.
Let op de website in de agenda op de toevoeging “ACT4school”.
De ACT4school variant is speciaal ontwikkeld voor diegenen die werkzaam zijn in het onderwijs, zodat je schoolbreed op dezelfde manier en vanuit dezelfde houding werkt en iedereen in dezelfde taal met elkaar communiceert.
In de school kun je vanuit verschillende perspectieven begeleiden of behandelen. Misschien ondersteun je leerkrachten of docenten in de uitvoering van hun dagelijkse taken of in de begeleiding van individuele leerlingen. Het kan ook zijn dat je zelf lesgeeft en je behoefte hebt aan een kader van waaruit je jouw klas kunt benaderen om hen zo nog beter te ondersteunen in het eigen maken van lesstof of te kunnen begeleiden op hindernissen die jij en zij dagelijks tegenkomen. Of wellicht is het jouw taak om gericht te ondersteunen op het gebied van (onderwijs relevante) psychosociale of leerproblematiek.
Leerdoelen
Iedereen komt gedoe tegen, of dat nu klein of groot is. Ons levenspad kent hobbels waar we mee hebben leren omgaan en waar we belangrijke levenslessen uit halen voor de toekomst. Je zou dus verwachten dat je op school niet alleen leert om teksten te begrijpen of ontdekt hoe grote gebeurtenissen uit de geschiedenis nog steeds impact hebben op nu, maar ook die levenslessen krijgt: hoe ga ik om met gedoe? Waarom doe ik eigenlijk wat ik doe… en wil ik dat ook blijven doen? Hoe verander ik van koers of hoe blijf ik juist op het pad dat het best bij mij past?
ACT4life komt daarom naar de school toe: ACT4school.
Het is bestemd voor iedereen die in het onderwijs werkt en te maken heeft met de individuele leerling, groepjes leerlingen, hele klassen, contact met ouders, begeleiding van docenten of van elkaar. ACT4school richt zich op het ontwikkelen en versterken van algemene menselijke vaardigheden waarmee je flexibel om kunt gaan met alledaagse én met levensveranderende hindernissen.
Het welbevinden en de mentale gezondheid van kinderen en jongeren staan momenteel volop in de belangstelling. Uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds meer prestatiedruk ervaren, zich vaker eenzaam of somber voelen, zowel online als offline authentiek willen zijn en sociale situaties vaak als spannend beschouwen. Gelukkig gaat het met een groot deel van de jongeren goed. Het is belangrijk om dit te beseffen, aangezien de huidige toon in de media over mentale gezondheid het risico op een selffulfilling prophecy met zich meebrengt: als jongeren constant horen dat het slecht met hen gaat, is de kans groter dat zij dit ook daadwerkelijk gaan geloven en ervaren, waardoor de problemen kunnen verergeren.
Essentieel is dat wij kinderen en jongeren leren te relativeren en te normaliseren. Ze mogen leren dat het volkomen normaal is om zich af en toe somber te voelen of ergens geen zin in te hebben, en dat dit acceptabel is. Het is belangrijk dat zij leren omgaan met de uitdagingen die het leven hen voorschotelt. Uitdagingen aangaan en overwinnen vergroot veerkracht. Zij mogen leren hulp te vragen en te ontvangen, op zichzelf vertrouwen, anderen ondersteunen.
Jongeren geven aan dat zij structureel meer willen leren op school over fysieke en mentale gezondheid, over emoties en het omgaan met tegenslagen, en dit van leraren die hier bekwaam in zijn. Het gaat hier om leren voor het leven, en dat is wat we met ACT4school kunnen bieden.
Voor kinderen/jongeren/leerlingen kan het toepassen van ACT4school helpen om:
- zich beter te kunnen uitdrukken
- in zichzelf te geloven en voor zichzelf te kunnen opkomen
- meer inzicht te krijgen in eigen gedrag en patronen
- veerkrachtiger en psychologisch flexibeler in het leven te staan
- met compassie naar jezelf te kijken
- verbindend te communiceren
- beter om te kunnen met tegenslagen
- piekeren tegen te gaan
- rust te vinden op de meest spannende of stresserende momenten
- te voorkomen dat je vast komt te zitten in bepaalde denkpatronen, meningen of oordelen
- op een duurzame manier persoonlijke ruimte te creëren in een drukke en stresserende context
Voor docenten en begeleiders in het onderwijs kan het toepassen van ACT4school helpen om:
- empathischer in de klas te staan
- los te komen uit de eigen referentiewereld en beter voor zichzelf te zorgen
- van perspectief te kunnen wisselen op sociaal gebied
- veerkrachtiger en psychologisch flexibeler in de klas te staan
- niet te blijven hangen in dat wat je stoort
- rust te vinden op de meest spannende of stresserende momenten
- actie te nemen in lijn van je eigen waarden in de klas
- daadkrachtiger en efficiënter om te gaan met regels in de klas aan zelfzorg te doen
- meer de regie over je eigen werk te bepalen door meer inzicht
- te krijgen in hoe we in elkaar zitten en waarom we ons zus of zo gedragen. Voor leerkrachten die in stressvolle omstandigheden werken is dit van groot belang.
Na afloop van deze training:
- Heb je taal en middelen eigen gemaakt die je leerlingen en collega’s in korte tijd en on the spot weerbaarder helpen maken.
- Heb je theoretische en praktische kennis van Acceptance and Commitment Therapy en de toepassing daarvan via het ACT4life model in het onderwijs: ACT4school.
- Ben je je bewust(er) van jouw eigen (onbewuste) drijfveren, levensvaardigheden, overtuigingen en hoe die jou bewegen in je professionele rol.
- Heb je tal van oefeningen en metaforen om in de praktijk in te zetten en een aanzet gemaakt om al deze materialen om te zetten in een les-, trainings- of leerkrachtbegeleidingsplan dat zich heel specifiek richt op diegene(n) met wie jij werkt.
- Ben je in staat om het welbevinden en de veerkracht van jouw leerlingen en collega’s te helpen vergroten.
Accreditatie
We hebben voor de basistraining variant C bij verschillende beroepsverenigingen accreditatie aangevraagd. In de tabel hieronder zie je om welke verenigingen het gaat, het aantal punten dat is toegekend en de vervaldatum.
Mocht jouw beroepsvereniging hier niet tussen staan, vraag ons dan om de laatste ontwikkelingen. Wanneer meerdere professionals aangeven dat zij graag accreditatie-punten zouden willen ontvangen van een bepaalde vereniging, zullen wij een aanvraag indienen. Op voorwaarden dat: de doelgroepen van de training en de beroepsvereniging overeenkomen en er vóór de start van een training voldoende tijd (ongeveer 12 weken) is om een aanvraag voor te bereiden en deze te laten beoordelen door de accreditatie-commissie.
NVO herregistratie tot basis-orthopedagoog en Orthopedagoog-Generalist en NIP herregistratie tot Kinder- en Jeugdpsycholoog | 24 punten geldig t/m 11-03-2026 |
NIP registratie tot NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog en NVO registratie tot Orthopedagoog Generalist | Behandeling – 9 punten Diagnostiek – 9 punten Extra literatuurstudie – 16,5 punten Overige taken – 6 punten geldig t/m 11-03-2026 |
Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) | 24 punten geldig t/m 11-03-2026 |
10 weken voor het aflopen van de accreditatie, wordt een nieuwe aanvraag gedaan.
Om in aanmerking te komen voor accreditatie-punten
- Dien je voldoende aanwezig te zijn geweest (minimaal 90%, voor SKJ geldt: 100%)
- Maak je een les- of begeleidingsplan. Het verslag lever je digitaal in, 4 weken na de laatste trainingsdag
Je maakt tijdens de training al een start met het plan voor de uitvoering van een les of coaching leerling/docent/team. De meest deelnemers hebben na de training tussen de 3 en 6 uur nodig om het les- of begeleidingsplan af te maken en in te kunnen leveren.
Na ontvangst zal je docent het geheel nakijken en van (beknopte) feedback voorzien. Bij voldoende resultaat ontvang je per mail de feedback en een certificaat met accreditatie-nummer(s). Voor alle beroepsverenigingen (behalve het SKJ) zullen wij daarna meteen ook zorgdragen voor de opvoering van jouw aanwezigheid via PE-online. Bij het SKJ kun je het certificaat zelf uploaden in jouw eigen omgeving (wij kunnen dat niet).

Agenda
We plannen meerdere keren per jaar een basistraining variant C op verschillende locaties in Nederland en België. In de agenda hieronder staan de komende trainingen.
De training gaat door op het moment dat er minimaal 8 deelnemers zijn. De groep is vol bij 10 of 12 deelnemers (afhankelijk van de locatie).
Wil je graag deelnemen, maar is de training op de dichtstbijzijnde locatie vol of past de startdatum niet in jouw agenda? Plaats jezelf dan op onze interesselijst. Je ontvangt een berichtje per mail, wanneer een nieuwe training gepland is.
Den Dolder
Er zijn geen plaatsen meer beschikbaar.
Je kunt je wel aanmelden voor de interesselijst.
Den Dolder
Reviews
“De eerste bijeenkomst is alweer bijna 2 weken geleden. Wat een leuke dag was dat! Ik merk dat er elke dag wel een “linkje” naar deze bijeenkomst naar boven komt. Vooral de “wapperende vlaggen” en de regels van uil en de verschillende metaforen die je in situaties / gesprekken herkent. Ik heb echt veel zin in de volgende bijeenkomst en ben benieuwd wat we dan gaan doen en leren.“
“Ik kijk met een heel fijn gevoel terug op dag 1. De groep voelt veilig en betrokken en ik heb nu al veel geleerd van de docenten. De afwisseling tussen met z’n allen klassikaal en ‘aan de slag in 2 tallen’ vond ik heel prettig. Ik heb al eerder de basistraining bij ACT4life gevolgd, dus de inhoud van deze training is tot nu toe nog niet echt verrassend, maar wel enorm fijn om de kennis over ACT weer op te frissen. Ik verheug me erop om meer te leren over hoe ik ACT4school kan toepassen in de begeleiding van de leerlingen en scholen waarmee we veel samenwerken.“
“Ik ben zo enthousiast ben geworden over de inzet van ACT (levenswijze), dat het me eigenlijk verwonderd dat ACT4life binnen het onderwijs nog zo onbekend is. Het zou een vak op school moeten worden. Tegelijkertijd is het ook heel toepasbaar op jezelf, het heeft mij veel gebracht om mijn hartenpad te blijven (en gaan) volgen.“
ls ik de basistraining ACT4life al gedaan heb, is ACT4school dan nog een meerwaarde?
De ACT4school 4-daagse is wel echt een basistraining, volledig gericht op onderwijs. Wanneer je de symboolfiguren en de werking van het Kruispunt al kent vanuit een eerdere training van ACT4kids/ACT4life, zit er in de training erg veel overlap met wat je eerder al bij ons leerde.
Om die reden zijn we momenteel een 2-daags bijscholingsblok aan het ontwikkelen, speciaal voor diegenen die al eerder een basistraining bij ons volgden. Mocht je hiervoor interesse hebben, meld je dan aan via het aanmeldformulier op onze website of stuur een mailtje aan teamflow@act4life.nl
Kun je ACT4school inzetten als SOVA training?
Ja, dat kan zeker! ACT4school richt zich op het ontwikkelen en versterken van algemene menselijke vaardigheden waar in veel SOVA trainingen ook op ingespeeld wordt, zoals ontdekken wat je belangrijk vindt en hoe je dat kunt bereiken d.m.v. bijvoorbeeld emotieregulatie, het onderscheid maken tussen voor jou werkende en niet werkende gedachten & gevoelens, het inzetten van belangrijke anderen en het je blijven richten op je waarden ook als er gedoe is.
Tijdens de 4-daagse basistraining ontvang je alle elementen (kennis, oefeningen, materiaal) die je naar eigen inzicht kunt inzetten en waardoor je kunt inspelen op de behoeften van de groep leerlingen en de situaties die zich aandienen. Hierdoor kun je – zelfs tijdens de training al – zelf een lesplan of trainingsplan maken dat heel gericht inspeelt op de groep die jij voor je hebt.
Kan ik dit ook in individuele leerlingbegeleiding inzetten, naast methodieken die in school al worden toegepast, zoals Kanjertraining, Breinkrachten, Vreedzame school, etc?
Ja, absoluut. Het Kruispunt dat in ACT4school centraal staat, gaat over het (snel) doorgronden en vervolgens veranderen van gedrag van jezelf en dat van een ander. Kort gezegd: je ontdekt waarom ‘iemand doet wat ie doet’, wat daarin een rol speelt en wat je in zou kunnen zetten om een verandering te kunnen voortbrengen. Je kunt hierin gebruik maken van de figuren van ACT4school, omdat deze symbool staan voor zes veranderstrategieën die voor ieder mens te gebruiken zijn. Je zult tijdens de training ontdekken dat deze strategieën deels overlappen met bestaande methodieken. Je kunt oefeningen en materiaal dat je al gebruikt daarom gemakkelijk over het Kruispunt heen leggen. Bestaande methodieken krijgen hierdoor een plek binnen het Kruispunt en kunnen nog meer als geheel worden ingezet. Voor kinderen en jongeren geldt doorgaans dat het Kruispunt en de symboolfiguren van ACT4school heel gemakkelijk worden opgpikt en begrepen en ook zij zullen methodieke die al worden aangeboden hierdoor aan elkaar kunnen rijgen en in het Kruispunt als geheel kunnen zien.
We zijn net opgeleid in de 6-daagse ACT4kids training, kan ik dan ook in scholen aan de slag?
Ja, natuurlijk mag je na een basistraining lekker in school aan de slag. In deze ACT4school 4-daagse, en het 2-daagse bijscholingsblok voor oud-deelnemers dat nog in ontwikkeling is, richten we alle casuïstiek op de verschillende lagen in scholen (individuele leerling, groepjes leerlingen, hele klassen, contact met ouders, begeleiding van docenten en van elkaar). Je krijgt dus meer inspiratie, kennis en oefeningen om dit in groepjes en groepen te doen en je krijgt een taal die aansluit bij begeleiding in het onderwijs ipv de therapeutische insteek.
Is deze cursus ook incompany mogelijk?
Ja, zeker, stuur ons daarvoor even een mailtje naar: teamflow@act4life.nl.
Hoe gaat dit samen met de traumasensitieve school (TSO)?
ACT4school sluit mooi aan bij TSO (en andere methodieken waarbij de persoonlijke ontwikkeling en socialisatie van leerlingen centraal staat). Traumasensitief onderwijs gaat ook om kijken naar de hulpvraag achter het gedrag, wat beweegt iemand en daar op een compassievolle wijze mee om gaan. In TSO staan de ACE’s centraal, de traumatische gebeurtenissen die iemand meemaakt. In ACT4school staat het Kruispunt centraal. Met dit instrument leert de ander kijken naar het eigen gedrag of dat van het kind en wat daarbij een rol speelt, zoals dat wat zich in het hier-en-nu afspeelt en hoe dat wat je geleerd hebt in het verleden (zoals traumatische gebeurtenissen) invloed heeft op hoe je nu naar situaties kijkt en welke interne reacties dat bij iemand kan oproepen.
Bij ACT4school gaan we er vanuit dat iedereen tegenslag in het leven ervaart (in grotere dan wel kleinere mate) en willen we levensvaardigheden en veerkracht aanleren om hiermee om te gaan, zodat kinderen, jongeren en leraren deze kwetsbaarheden herkennen, leren openstaan voor de last die het met zich mee kan brengen en hoe die last te dragen en zich er uiteindelijk minder door laten belemmeren. Met als doel dat je ondanks het verleden in het heden nog steeds dat kunt doen wat jij belangrijk vindt. TSO gaat uit van de leraar als co-regulator. Dat is bij ACT4school eigenlijk niet anders, ook wij leven vóór en begeleiden in het klein. ACT4school past dus heel mooi in de traumasensitieve school. ACT4school biedt je daarnaast echter ook een eenvoudig te begrijpen en symbolische taal, waardoor het makkelijker wordt om te begrijpen en te spreken over dat wat er in en buiten je gebeurt en om aan te geven wat je nodig hebt. Gesprekken in de klas kunnen door ACT4school nog praktischer, levendiger en completer worden.
Ik heb DNA-v gedaan, in hoeverre komt dit overeen?
DNA-V en ruimte om te groeien is ook gebaseerd op Acceptance and Commitment Therapy (ACT). De principes vanuit de gedragstherapie zijn hetzelfde. de uitwerking is anders. Het Kruispunt dat in ACT4school centraal staat, is een instrument waarmee je eigen gedrag of dat van een ander (snel) kunt doorgronden en vervolgens veranderen Kort gezegd: je ontdekt waarom ‘iemand doet wat ie doet’, wat daarin een rol speelt en wat je in zou kunnen zetten om een verandering te kunnen voortbrengen. Net als DNA-v zijn de zes veranderstrategieën van ACT omgezet naar symbolische taal. De metaforen kunnen door elkaar heen gebruikt worden, waardoor DNA-v als het ware in het Kruispunt past. Het voordeel van de symboolfiguren uit ACT4school is dat ze minder talig zijn en ook gebruik maken van de lichamelijke beleving, waardoor de zes veranderstrategieën ook fysiek te herkennen zijn en daardoor soms makkelijker te voelen/begrijpen. Daarbij zijn de symboolfiguren van ACT4school onderdeel van het Kruispunt: je kunt in één oogopslag zien waardoor iets niet werkt en wat er dus nodig is om te veranderen.
Is ACT4school ook in te zetten voor speciaal onderwijs of HB-groepen?
Jazeker! Je leert tijdens de basistraining om ACT4school in te zetten bij de groep die jij voor je hebt. Overkoepelend gaan de verschillende onderdelen van ACT4school namelijk over gedrag in het algemeen en algemene vaardigheden die je kunt ontwikkelen of versterken. ACT4school biedt je een eenvoudig te begrijpen en symbolische taal, waardoor het makkelijker wordt om te begrijpen en te spreken over dat wat er in en buiten je gebeurt en om aan te geven wat je nodig hebt. Je leert tijdens de training hoe je hier voor verschillende leeftijden en doelgroepen handen en voeten aan geeft.
Wanneer komt het lesmateriaal beschikbaar?
De afgelopen twee jaar is er door twee projectgroepen lesmateriaal ontwikkeld in de vorm van een lessenpakket. We zitten hiermee nog in de pilotfase en schaven nog aan de inhoud om deze goed aan te laten sluiten bij klassen in het algemeen. In de loop van dit schooljaar zal het beschikbaar worden.
Aan het gebruik zitten voorwaarden verbonden: We vragen leerkrachten om een speciaal voor hen ontwikkelde 1-daagse ACT4school-training te volgen (start begin mei 2025, info volgt). Je krijgt tijdens deze dag een korte kennismaking met het ACT4life-model en handvatten om het lespakket in de praktijk in te kunnen zetten. Tijdens de uitvoering leer je met je klas mee en ACT4school nog beter kennen en er meer ervaren in te worden.
Wanneer je het lesmateriaal als basis wilt gebruiken om zelf trainingen voor in de klas of individuele begeleiding op school te ontwikkelen, dan vragen we je om onze 4-daagse basistraining ACT4school te volgen – of het 2-daagse bijscholingsblok voor oud-deelnemers.
Alle trainingen ACT4school geven licentie tot het gebruik van het lesmateriaal, welke door het verlengen van het keurmerk tevens verlengd wordt.