ACT4life basistraining

Het ACT4life-model helpt professionals en hun cliënten (of werknemers, leerlingen, patiënten) om inzicht te krijgen in en het veranderen van gedrag in het algemeen en ze te ondersteunen in het versterken van levensvaardigheden. Het is daarom geschikt voor alle klachten, doelgroepen, leeftijden, hulpvragen, settingen en situaties.

Met behulp van een eenvoudig te gebruiken instrument is het mogelijk om gedrag te visualiseren, te verklaren en te voorspellen welke interventies het best passend zouden zijn. Hetzelfde instrument ondersteunt vervolgens in het veranderen van gedrag en om de voortgang van deze verandering in kaart te brengen.

Het ACT4life-model kent verschillende mogelijkheden, waaronder:

  • Makkelijk te gebruiken diagnostisch instrument om gedrag te verklaren – zowel uitvoerig in de vorm van functionele gedragsanalyses als on the spot en in het moment.
  • ACT strategieën (in dezelfde beeldspraak als de diagnostiek) inzetten, waardoor gedrag kan veranderen en emoties gereguleerd kunnen worden.
  • Inzichtelijk en bespreekbaar maken van klachten en alle factoren die hierbij een rol spelen.
  • Ontdekken welke interventies vanuit je eigen vakgebied tot gedragsverandering zouden kunnen leiden.
  • Een kader van waaruit gedrag (zowel individueel als dat van een groep) begrepen kan worden en dat handvatten biedt om in het contact goed bij de ander aan te kunnen sluiten.
  • Je cliënt ondersteunen in het zelfstandig leren toepassen van ACT strategieën in het dagelijks leven.
  • Eenvoudige taal om te ontdekken en te communiceren over dat wat er van binnen gebeurt.
  • Een kapstok om levenslessen aan op te kunnen hangen
  • Inzicht krijgen in je eigen rol en houding en hoe hiermee het best aan te sluiten bij de cliënt.
  • ACT strategieën makkelijk herkennen en versterken, niet alleen op cognitief, maar ook op lichamelijk vlak.
  • Je cliënt de verantwoordelijkheid en regie over eigen handelen (terug)geven, motiveren voor gedragsverandering en tegelijkertijd ontschuldigen door inzicht te geven in de samenhang van factoren die bijdragen aan gedrag.

In de basistraining leer je werken met het ACT4life-model in je eigen werksituatie. Je krijgt kennis over de filosofische en theoretische achtergrond van ACT, je leert een situatie en het gedrag daarin te analyseren op basis van alle bio-psychosociale factoren en je ontvangt concrete oefeningen en metaforen om de ACT strategieën bij jezelf en je cliënt te herkennen en te versterken.

Het ACT4life-model wordt tijdens de gehele training gebruikt als kapstok waaraan alle theorie, onderzoek en uitvoering van het eerste moment wordt gehangen. Hierdoor fungeert het model als kader van waaruit je in je aan de slag kunt. Het model kent verschillende mogelijkheden. De docent en de manier waarop de training is vormgegeven ondersteunt je in het vertalen van het model naar jouw eigen werksituatie en taakgebied.

Onze basistraining geeft voldoende theoretische ondergrond en praktijkervaring om na 4 dagen het ACT4life-model in beginsel toe te passen. Al na de eerste trainingsdag ga je actief in je eigen werk aan de slag met de eerste opdrachten. Tijdens elke trainingsdag koppel je je ervaringen terug en ontvang je feedback. De stof wordt tijdens de trainingsdagen door de docent gekoppeld aan eigen casuïstiek en ook voor jou is er alle gelegenheid om casuïstiek te delen om op deze manier de leerstof nog meer tot leven te kunnen brengen.

De training kent afwisselende elementen van theorie en praktische uitvoering. Het Kruispunt is de ruggengraat van het ACT4life-model en is dat dus ook tijdens de training: het Kruispunt ligt letterlijk groot op de grond in het midden van de trainingsruimte. Alle aangeboden theorie, maar ook elke oefening en inbreng van casuïstiek zullen in dat kader worden geplaatst. Andersom geldt hetzelfde: de docent zal zoveel mogelijk casuïstiekvoorbeelden koppelen aan theorie en oefeningen die besproken worden.

De theorie zal tijdens de training door middel van presentatie en on the spot demonstratie aangeboden worden. Verder wordt er gewerkt met visuele handvatten (als filmpjes, illustraties, werken met 3 dimensionaal materiaal). Om ervaren te kunnen worden in de toepassing worden er rollenspelen gedaan en tal van ervaringsgerichte oefeningen in zowel twee- of drietallen als plenair. Er is zeer veel ruimte voor casuïstiekbespreking n.a.v. het Kruispunt en inbreng van vragen en het delen van ervaringen, nieuwe oefeningen of ander materiaal. Voor elke oefening staan er in het werkboek instructies en reflectievragen als handvatten voor de nabespreking.

In het werkboek staan artikelen die na afloop van elke trainingsdag gelezen worden en die gaan over de tijdens de trainingsdag behandelde stof. In hetzelfde werkboek staan reflectievragen opgesteld die je in de tussenliggende weken voor jezelf kunt beantwoorden.

Tussen de trainingsdagen door krijg je ervaringsgerichte en uitvoeringsgerichte oefeningen mee naar huis om op deze manier bij jezelf te ontdekken welke ACT processen er kunnen spelen en wat ze voor jou betekenen. Tevens krijg je als thuiswerk de opdracht mee om het al behandelde deel van het ACT4life-model actief toe te passen in je werk en word je tijdens de trainingsdagen uitgenodigd om je vragen en ervaringen terug te koppelen tijdens casuïstiekbesprekingen. In de ACTbox zitten werkbladen en oefeningen die je al tijdens de training in de praktijk in kunt zetten. Zo krijg je een beetje een idee hoe je interventies volgens ACT4life vorm kunt geven. Deze werkbladen zijn vaak toegespitst op één symboolfiguur, waarmee je tóch meerdere ACT veranderstrategieën tegelijkertijd inzet. Tijdens de training zelf wordt er steeds kort stilgestaan bij de manier waarop alle symboolfiguren samenwerken. Zo leer je in de basis hoe je een oefening voor het ene figuur, kunt omzetten naar een oefening voor een ander symboolfiguur, door slechts het focuspunt te veranderen.

Bij de toepassing van het ACT4life-model is het van belang dat je het onderzoek naar gedrag en de verandertechniek bij jezelf herkent en kunt uitwerken en hetzelfde voor een ander kunt doen. Daarbij ondersteun je de ander in het zelf kunnen toepassen van het ACT4life-model. Om tijdens de training op al deze fronten alvast een goede start te kunnen maken, wordt gebruik gemaakt van het didactisch model: de leervelden van Thiadens.

  • Algemeen: je hebt algemeen theoretische kennis van het onderzoek naar gedrag en veranderstrategieën a.d.h.v. ACT4life-model en kent de terminologie die binnen het model gebruikt wordt, zodat je de ander erover kunt informeren, met de ander erover kunt communiceren en aan de hand hiervan psycho-educatie kunt geven.
  • Intrinsiek: je kunt de ACT veranderstrategieën herkennen in jezelf en weet hoe je er zelf vaardiger in kunt worden.
  • Overdrachtelijk: je neemt alert en actief de ACT veranderstrategieën bij de ander waar en herkent ze.
  • Dynamisch: alle veranderstrategieën tegelijkertijd kunnen gebruiken in het Kruispunt. Je kunt je eigen (professioneel) gedrag plaatsen, verklaren en voorspellen binnen de context. Je weet waar je veranderbehoefte ligt, wat daarin werkt en niet werkt en wat nodig is om tot verandering te komen.
  • Transitioneel: het Kruispunt en de samenwerking van alle symboolfiguren daarin kunnen herkennen bij je cliënt en de ander kunnen ondersteunen bij het leren toepassen van het ACT4life-model op alle voorgaande leervelden. Je bent in staat om het gedrag van de ander te plaatsen, te verklaren en te voorspellen binnen de context, je bent in staat om te ontdekken wat de veranderbehoefte van de ander is en wat daarin werkt en wat niet werkt en wat er nodig is voor de ander om tot verandering te kunnen komen.

Het ACT4life-model kent vele mogelijke toepassingen. Als deelnemer aan de basistraining wil je het liefst die toepassingen eigen maken, die voor jouw werkveld en takengebied relevant zijn. De basistraining is daarom verdeeld in vier varianten, waarbij de indeling gebaseerd is op de verschillende taken die je als professional hebt. Hierdoor is de training direct to the point op het gebied van onder andere theorie, casuïstiek en toepassing. Het programma en de basis van de lesstof is in alle varianten gelijk, de uitwerking zal verschillend zijn. De docent linkt de leerstof aan de taken in jouw eigen vakgebied en de ingebrachte praktijkvoorbeelden – door zowel de docent als je groepsgenoten – zijn daarom direct voor jouw werk van toepassing.

Klik hieronder om meer te weten te komen over de inhoud, accreditatie en agenda’s van de verschillende varianten:

In alle varianten is het uitgangspunt dezelfde: je krijgt basiskennis van de theoretische en filosofische ondergrond van ACT. Tegelijkertijd leer je vanaf het eerste uur om met het ACT4life-model vanuit meerdere perspectieven te kijken naar gedrag en hoe je de ander met ACT strategieën kunt ondersteunen in de persoonlijke ontwikkeling en groei. In onderstaande tabel zie je in één oogopslag de factoren die in alle varianten van de basistraining aanwezig zijn, maar waar bij één variant meer nadruk op ligt dan bij de andere.

variant Avariant Bvariant Cvariant D
uitgebreide gedragsanalyseX
rol van het systeemXX
eigen rol & houdingXXXX
bepalen waar de regie ligtX
complexe problematiekXX
kortdurende begeleidingXX
begeleiding van een groepX
vaardigheidstrainingX
accreditatie NIP/NVO/VGCtXX
accreditatie SKJXXX
accreditatie POH-GGZX
overige accreditatieX

De kosten voor de 4-daagse basistraining bedragen:

€ 1099,00*

  • trainingskosten zijn wegens CRKBo registratie vrijgesteld van BTW
  • trainingen vinden doorgang bij minimale groepsgrootte van 8 personen. Je ontvangt minimaal 6 weken voor aanvang van de training bericht, wanneer de training niet door kan gaan.
  • deelname in een groep van minimaal 8 en maximaal 12 personen
  • LET OP: de kosten zijn exclusief verplichte literatuur: deze dien je zelf aan te schaffen. Het gaat om de twee volgende studieboeken:
    • Harris, R. (2020). ACT in de praktijk. Een heldere en toegankelijke introductie op Acceptatie- en commitmenttherapie. Amsterdam: Hogrefe. (414 pagina’s)
    • Samsen, G.M., & De Heus, J.L. (2017). Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. (137 pagina’s)
  • De trainingskosten zijn inclusief een zeer uitgebreid trainingspakket met daarin o.a.: goed verzorgd werkboek, de ACTbox (kaartenbak vol werkbladen waarmee je je interventies vorm kunt geven), scheurblok van het werkblad ‘Het Kruispunt’ en ander materiaal dat tijdens de training en in je ACT4life begeleiding in te zetten is.
  • we willen graag goed voor je zorgen, ook op inwendig gebied. Je hoeft daarom tijdens de trainingsdagen niet zelf je boterhammen mee te nemen: je krijgt van ons een uitgebreide lunch. Daarnaast is er de gehele dag koffie/thee/water met wat lekkers. Tijdens het aanmeldproces kun je aangeven wat je dieetwensen, zodat wij er rekening mee kunnen houden.

*) Vanaf 1 april 2025 gelden er andere prijzen. Deze worden in de trainingsagenda duidelijk vermeld.

op alle diensten die ACT4life aanbiedt, zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing zoals gepubliceerd op deze website.

De 4-daagse basistraining ACT4life is op hbo+/wo+ niveau.

De training leidt nadrukkelijk niet op tot bijvoorbeeld therapeut, coach, leerkracht of begeleider, maar borduurt voort op de bestaande kennis die je eerder hebt opgedaan. Om deze reden zijn de vooropleidingseisen dat je een erkend diploma hebt op minimaal hbo/wo niveau van een opleiding die aansluit bij het focuspunt van de basistrainingsvariant van jouw keuze.

Aangezien je tijdens de trainingsdagen vaak in sub-groepjes uitéén gaat waarbij eigen casuïstiek de basis vormt van waaruit je strategieën leert toepassen, is het een pré om in ieder geval enige werkervaring te hebben op het gebied waar de trainingsvariant zich op richt.

In de training leer je aan de hand van het ACT4life-model de basisbeginselen van procesdiagnostiek en therapeutische technieken Acceptance & Commitment Therapy.

Een basis- of vooropleiding rond ACT is dus niet nodig.

Wel geeft de training meer verdieping en handvatten in de toepassing van de therapeutische technieken van ACT (kernprocessen). In het ACT4life-model zijn deze zes processen niet alleen maar omgezet in leuke dieren. De basistraining biedt iets dat je nergens anders vindt: een eenvoudige koppeling tussen procesdiagnostiek en techniek, zodat je je ACT interventies heel gefundeerd kunt ontwerpen en toepassen.

Deelnemers die eerder een basistraining ACT volgden, gaven aan dat ze na de basistraining ACT4life daarnaast meer kennis en begrip hadden van de zes kernprocessen en hoe deze samenwerken en hoe je ze kunt herkennen in jezelf en in een ander. ACT4life geeft een kader van waaruit je ACT echt praktisch kunt toepassen bij je cliënten (en in je eigen dagelijks leven).

Het kan dus goed zijn dat er heel wat puzzelstukjes eindelijk op hun plek gaan vallen! Een kleine greep uit de feedback van oud-deelnemers:

Na een 4-daagse training onderscheid je jezelf in het werken met het ACT4life-model van andere professionals.

Je ontving een training uit eerste hand: door ACT4life zelf ontworpen, altijd up to date met de meest recente ontwikkelingen en kennis rondom procesdiagnostiek, toepassing, ACT en – natuurlijk – het ACT4life-model.

De kwaliteit van de training wordt bewaakt door continue evaluatie door deelnemers zelf: we vinden het erg belangrijk om van jou (anoniem) terug te horen hoe je de training op zowel vorm als inhoud hebt ervaren. Onze basistraining is door verschillende beroepsverenigingen geaccrediteerd. Bij elke variant kun je lezen om welke verenigingen en hoeveel punten het gaat. Wanneer je in aanmerking wilt komen voor accreditatiepunten, is het nodig om na afloop van de training een praktijk/casuïstiekverslag of lesplan in te leveren. Je zult hier tijdens de training alvast een start mee maken. In het werkboek en van je docent ontvang je uitgebreid uitleg over de vorm en voorwaarden waar deze eindtoets aan moet voldoen. Je docent zal je verslag/plan van beknopte feedback voorzien en beoordelen of je daarmee voldoende hebt aangetoond dat je na de training over voldoende de basiskennis en handvatten beschikt om het ACT4life-model in jouw eigen werkomgeving te kunnen toepassen.

De kwaliteit van onze trainingen wordt geborgen doordat alle docenten zelf zeer ervaren zijn op het gebied van behandeling en/of begeleiding, een in-huis training hebben gevolgd, jaarlijks worden bijgeschoold en zelf worden begeleid in het docentenvak tijdens intervisies en supervisies.

Je ontvangt na het volgen van onze basistraining een certificaat. Om in aanmerking te komen voor de ACT4life certificering dien je voldoende aanwezig te zijn geweest. Dit betekent dat je 100% actief aanwezig bent geweest gedurende alle 4 dagen. Voor verdere afspraken rondom afwezigheid: zie het volgende tabblad.

Om dat onderscheid naar je werkgever, verwijzers en cliënten duidelijk te kunnen maken, heb je na het volgen van een 4-daagse ACT4life training, het recht om het ACT4life keurmerk uit te dragen. Dit kan op papier of digitaal, maar je ontvangt van ons ook een sticker die je op deuren of ramen kunt plakken (en even zo makkelijk met je mee kunt nemen, wanneer je verhuist of van baan wisselt).

Wanneer je met kinderen en/of jongeren werkt, wil je misschien liever communiceren dat je werkt met ACT4kids. Je kunt er daarom ook voor kiezen om het ACT4kids keurmerk te gebruiken. Heb je variant C – ACT4school gevolgd, dan heb je het recht om dat keurmerk uit te dragen.

Tevens kun je ervoor kiezen om met (praktijk)naam, adres en plaatsnaam een melding te krijgen op deze website om zo beter vindbaar te zijn voor verwijzers en cliënten.

Zowel jouw vak als het ACT4life-model zijn continu in ontwikkeling en vaak is er sprake van voortschrijdend inzicht uit zowel ervaring als onderzoek. Binnen ACT4life blijven we onze docenten om die reden trainen, maar we willen de kwaliteit van de toepassing van het ACT4life-model ook blijvend borgen. Daarbij hebben we jouw ervaring en andere input nodig om het model te kunnen blijven aanscherpen.

Om het keurmerk blijvend uit te kunnen blijven dragen, vragen we ook jou om na afloop van je basistraining de verbinding met ons te houden, je kennis en ervaring te delen en zelf te leren van anderen en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Dit kan door minimaal elke twee jaar door een nascholingsblok ACT4life te volgen of deel te nemen aan de opfrisdag. Zo weet je zeker dat je alles in huis hebt en houdt om de volledige potentie van het model te benutten.

Natuurlijk leer je het allermeest in de praktijk, maar dan wil je wél goed bepakt onderweg. Tijdens de trainingsdagen ontvang je de tools om tussen de dagen door te kunnen bouwen aan je ervaring met de toepassing van ACT4life. We gaan er daarom vanuit dat je graag aanwezig bent gedurende alle vier de dagen om op die manier alle stof mee te krijgen. Daarbij maken we de training met elkaar tot een succes: je leert niet alleen van je docent en groepsgenoten, zij leren ook van jou. Jouw aanwezigheid in de basistraining is daarom belangrijk voor ons.

Voor veel beroepsverenigingen geldt een aanwezigheidseis van 90 of zelfs 100% om in aanmerking te kunnen komen voor accreditatie-punten en ook voor het verkrijgen van het ACT4life certificaat geldt een actieve aanwezigheidseis van 100%.

Natuurlijk weten wij ook dat het leven soms grillig en vol gedoe kan zijn. Het kan dus voorkomen dat het je door onvoorziene omstandigheden toch niet lukt om de gehele training aanwezig te zijn. Communiceer dit in ieder geval zo snel mogelijk met je docent en spreek af wanneer het je lukt om contact te zoeken (en de manier waarop).

Met het oog op accreditatie-punten en certificering is het mogelijk om maximaal één halve dag afwezigheid te vervangen door alternatieve manieren om de gemiste lesstof in te halen. We hebben hiervoor gekozen, omdat wij (om verschillende redenen) niet aanbieden de gemiste lesstof op een ander moment in een andere training in te halen. Wat wel mogelijk is, is om een vervangende opdracht te maken, waarbij de tijd die het kost om deze uit te voeren, overeenkomt met het aantal gemiste uren. Je stelt zelf aan je docent voor welke opdracht dit zou kunnen zijn en samen bespreken jullie of dit voldoende aansluit bij de gemiste lesstof. Wanneer je je afwezigheid bijtijds door hebt gegeven, is het daarnaast vaak mogelijk dat de docent tijdens jouw afwezigheid de plenaire gedeeltes opneemt – met nadrukkelijke toestemming van de andere deelnemers – waarna jij deze op een later moment kunt terugkijken. Als vervangende opdracht zou je dan bijvoorbeeld de gemiste oefeningen een aantal malen in je eigen werk kunnen uitvoeren, waarbij je een verslagje maakt van dat wat je opgemerkt hebt. Een ander voorbeeld van een vervangende opdracht zou kunnen zijn, dat je zelf oefeningen ontwerpt die goed aansluiten bij je eigen vak- en taakgebied en dat je in een verslagje omschrijft wat je met deze oefeningen beoogt en hoe je ze uit zou kunnen voeren.

Wil je als werkgever dat iedereen binnen je instantie dezelfde taal spreekt, zodat efficiënter samengewerkt kan worden? Zoek je een model dat zowel de individuele professional als het multi-disciplinaire team handvatten geeft om mensen te begeleiden en dat tegelijkertijd een kader geeft voor de uitvoering van intervisie?

Laat ons dan deze 4-daagse basistraining ACT4life bij jou op het werk komen verzorgen! We hebben voor instanties een aangepaste prijs, waarbij geldt: hoe meer collega’s er mee doen, hoe lager de kosten per deelnemer.

Wanneer de werknemers in jouw team verschillende taak- en vakgebieden hebben, zorgen wij ervoor dat er ruimte is om met elkaar de vertaalslag te maken naar de toepassing van het ACT4life-model binnen elk afzonderlijk vakgebied én hoe hier juist de verbinding te vinden. Een in-company training hoeft zich daarom niet te beperken tot één variant, maar kan uit alle varianten wat meenemen.

Wanneer je als werkgever de training ook binnen eigen muren wilt laten geven, dan gelden de volgende afspraken:

  • In overleg met de organisatie worden data bepaald. De training vindt op de locatie van de organisatie plaats. In overleg wordt gekeken welke trainer beschikbaar is tijdens de voorkeursdata. Waar mogelijk wordt een goede match gemaakt tussen de trainer en de organisatie wat betreft werkervaring en -achtergrond.
  • De trainingskosten zijn inclusief een zeer uitgebreid trainingspakket t.w.v. € 45,00 met daarin onder andere een goed verzorgd werkboek, blijvende toegang tot de ACTbox (met werkbladen, artikelen, filmpjes, illustraties, protocollen etc.), scheurblok van het werkblad “Het Kruispunt” en verschillende andere materialen die tijdens de training en een ACT4life-begeleiding in te zetten zijn.
  • Er kunnen minimaal 8 en maximaal 14 personen deelnemen. Voorwaarde is dat alle deelnemers daadwerkelijk werkzaam zijn voor de organisatie.
  • De organisatie verzorgt koffie/thee en lunch en neemt deze kosten voor zijn/haar rekening. De trainer neemt een beamer mee, mocht deze op locatie niet voorhanden zijn.
  • De organisatie draagt zorgt voor een lokaal of zaal met comfortabele stoelen en waar voldoende lucht en ruimte is voor alle aanwezigen om in te bewegen, maar ook om in subgroepen uiteen te kunnen gaan.
  • LET OP: de kosten zijn exclusief verplichte literatuur: deze dien je zelf aan te schaffen. Het gaat om de twee volgende studieboeken:
    • Harris, R. (2020). ACT in de praktijk. Een heldere en toegankelijke introductie op Acceptatie- en commitmenttherapie. Amsterdam: Hogrefe. (414 pagina’s)
    • Samsen, G.M., & De Heus, J.L. (2017). Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. (137 pagina’s)

Als je interesse hebt in een in-company training, mail dan voor meer informatie naar teamflow@act4life.nl of vul onderstaand contactformulier in.

TIP! We kunnen ook met je meedenken over de implementatie van ACT4life achteraf.